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Background: While health informatics recommendations on competencies and education serve as highly desirable corridors for designing curricula and courses, they cannot show how the content should be situated in a specific and local context. Therefore, global and local perspectives need to be reconciled in a common framework.
Objectives: The primary aim of this study is therefore to empirically define and validate a framework of globally accepted core competency areas in health informatics and to enrich this framework with exemplar information derived from local educational settings.
Methods: To this end, (i) a survey was deployed and yielded insights from 43 nursing experts from 21 countries worldwide to measure the relevance of the core competency areas, (ii) a workshop at the International Nursing Informatics Conference (NI2016) held in June 2016 to provide information about the validation and clustering of these areas and (iii) exemplar case studies were compiled to match these findings with the practice. The survey was designed based on a comprehensive compilation of competencies from the international literature in medical and health informatics.
Results: The resulting recommendation framework consists of 24 core competency areas in health informatics defined for five major nursing roles. These areas were clustered in the domains “data, information, knowledge”, “information exchange and information sharing”, “ethical and legal issues”, “systems life cycle management”, “management” and “biostatistics and medical technology”, all of which showed high reliability values. The core competency areas were ranked by relevance and validated by a different group of experts. Exemplar case studies from Brazil, Germany, New Zealand, Taiwan/China, United Kingdom (Scotland) and the United States of America expanded on the competencies described in the core competency areas.
Conclusions: This international recommendation framework for competencies in health informatics directed at nurses provides a grid of knowledge for teachers and learner alike that is instantiated with knowledge about informatics competencies, professional roles, priorities and practical, local experience. It also provides a methodology for developing frameworks for other professions/disciplines. Finally, this framework lays the foundation of cross-country learning in health informatics education for nurses and other health professionals.
Personal health records (PHR) are instruments to compile, store and present health and wellness related data digitally with proven effects on self-management of diseases. The aim of this study was to investigate whether there were differences in the intention to use (ITU) and perceived usefulness (PU) of two technologies allowing users to access the PHR, i.e. a kiosk system and a smart phone based app (access as usual). The study also aimed at modelling ITU and PU with multiple linear regressions. A total of 46 subject participated in the study who were randomly assigned to one of the two experimental groups (nkiosk = 22; napp = 24). The task for both groups was to digitise their “Medikationsplan” (medical record) and upload it to the PHR. There was no significant difference in ITU and PU between the two technologies. ITU could only be significantly explained by PU (R2 = .55, p < 0.001), while PU was determined by perceived ease of use and psychological factors (R2 = .64, p < 0.001). Severity of disease did not play any significant role. The German “Terminservice- und Versorgungsgesetz” underpins the importance and timeliness of this study. The assumption that both – the publicly accessible kiosk and the app – are equally acceptable for people of different gender, age and technology background demonstrates the opportunity to master a potential digital divide among the population and allows users to get access to their PHR in multiple ways.
This paper describes the methodology and developments towards the TIGER International Recommendation Framework of Core Competencies in Health Informatics 2.0. This Framework is meant to augment the scope from nursing towards a series of six other professional roles, i.e. direct patient care, health information management, executives, chief information officers, engineers and health IT specialists and researchers and educators. Health informatics core competency areas were compiled from various sources that had integrated the literature and were grouped into consistent clusters. The relevance of these core competency areas was rated in a survey by 718 professional experts from 51 countries. Furthermore, 22 local case studies illustrated the competencies and gave insight into examples of local educational practice. The Framework contributes to the overall discourse on how to shape health informatics education to improve quality and safety of care by enabling useful and successful health information systems.
Der zunehmende Einsatz von Informations- und Kommunikationstechnologie im Gesundheitswesen verlangt auch von Angehörigen der Pflegeberufe Kompetenzen zur Nutzung der entsprechenden Systeme und Verfahren. Vor diesem Hintergrund haben sich die AG „Informationsverarbeitung in der Pflege“ der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (GMDS), die Österreichische Gesellschaft für Pflegeinformatik (ÖGPI) und die Schweizerische Interessensgruppe Pflegeinformatik (IGPI) innerhalb des Schweizer Berufsverband der Pflegefachfrauen und Pflegefachmänner (SBK) entschlossen, gemeinsame Empfehlungen für benötigte Kernkompetenzfelder in Pflegeinformatik zu erarbeiten. Auf Basis einer iterativen multimethodischen Vorgehensweise unter Einbeziehung von einer großen Anzahl von Fachexperten aus Deutschland, Österreich und der Schweiz (D-A-CH) wurden 24 notwendige Felder von Kernkompetenzen definiert und deren Relevanz für fünf typische Berufsfelder in der Pflege bewertet. Damit liegt erstmalig eine wissenschaftlich fundierte Empfehlung für zu vermittelnde Kernkompetenzfelder in der Pflegeinformatik für verschiedene pflegerische Berufsfelder vor. Sie richtet sich an alle Personen mit Verantwortung für die Planung von Studium, Lehre, Aus- und Weiterbildung in der Pflege.
Hintergrund: Mangelhafte Informationsübermittlung führt bei der Überleitung Pflegebedürftiger zu einer Gefährdung von Sicherheit und Lebensqualität. Elektronische Instrumente können diese Situation grundsätzlich verbessern, werden jedoch bislang kaum eingesetzt. Ein Grund ist die fehlende Umsetzung von IT Standards.
Ziel der Arbeit: Ziel dieser Studie ist daher die technisch-organisatorische Machbarkeit, die Gebrauchstauglichkeit, Nützlichkeit und Vollständigkeit einer elektronisch unterstützten standardisierten Pflegeüberleitung zu untersuchen.
Material und Methoden: Zu diesem Zweck wurde eine Test-Telematikinfrastruktur aufgebaut, die die elektronische Gesundheitskarte einbezog, sowie ein HL7 CDA basiertes Überleitungsinstrument entwickelt, das den Informationsaustausch zwischen einem Krankenhaus und Pflegeheimen ermöglichte. Die Anwender bewerteten die Gebrauchstauglichkeit des Überleitungsinstruments, sowie die Nützlichkeit und Vollständigkeit von elektronischen und papierbasierten Überleitungen.
Ergebnisse: Es zeigte sich, dass das elektronische Überleitungsinstrument auf Basis des HL7 CDA Standards im Rahmen der Test-Telematikinfrastruktur technisch umgesetzt und von den Anwendern als gebrauchstauglich eingeschätzt werden konnte. Im Vergleich lieferte die elektronische Überleitung vollständigere und nützlichere Daten als die Papierform. Die Anwendung der elektronischen Gesundheitskarte (eGK) wurde von den Anwendern als hemmend eingestuft.
Diskussion: Die Studie unterstreicht die Machbarkeit, Bedeutung sowie die Barrieren von elektronischen Überleitungen von Pflegebedürftigen. Pflegende aus dem Krankenhaus- und Langzeitpflegebereich können eine auf dem HL7 CDA Standard ePflegebericht basierende Anwendung in ihre Abläufe integrieren und erhalten dadurch bessere und vollständigere Informationen. Zur langfristigen Sicherstellung der Versorgungskontinuität sollte der HL7 CDA Standard ePflegebericht Teil der deutschen Telematik-Infrastruktur werden.
Introduction: Handovers are a central process for ensuring information continuity in patient care and, therefore, possess a major influence on patient safety as errors due to poor handovers can lead to life-threatening events. Education to improve handovers and ensure safe patient care can be supported by using critical incident reporting systems (CIRS). The aim of the study is to perform a content analysis of a national CIRS-database with regard to identifying adverse events in handovers situations and to derive competencies for the development of continuing education from these findings.
Methods: A meta model served as a research framework to merge the empirical findings with the London protocol of analysing critical events and the Canadian framework of safety competencies. Relevant cases to be investigated were searched in a freely accessible German CIRS database.
Results: A total of 253 case descriptions were found and analysed. Team factors emerged as the most frequently reported influencing factors following the analysis of the London protocol. Communication errors and missing information as well as a lack of appropriate standards and processes appeared to be the main reasons for critical events to occur. Most of the events happened in units involving surgery and intensive care. A mapping of patient safety competences with the reasons for critical events was conducted in order to determine the practical, concrete and handover related competencies.
Conclusion: Data from a CIRS database and theoretical frameworks can be combined to extract meaningful information about patient safety risks in handover situations. The results are useful for developing curricula to improve handovers based on patient safety competencies.
Angehörige der Gesundheitsberufe sehen sich vermehrt mit komplexen und neuen Aufgaben sowie einem veränderten Arbeitsumfeld konfrontiert. Gleichzeitig ist das Gesundheitswesen durch ein hohes Maß an Arbeitsteilung gekennzeichnet, die das nahtlose Zusammenwirken unterschiedlichster Gesundheitsberufe voraussetzt. Daher kommt der Entwicklung interdisziplinärer Kompetenzen eine hohe Bedeutung zu.
An der Hochschule Osnabrück werden im Rahmen des BMBF-geförderten Forschungsverbundprojekts „Kompetenzentwicklung von Gesundheitsfachpersonal im Kontext des Lebenslangen Lernens“ (KeGL) berufsbegleitende wissenschaftliche Zertifikatsangebote in den Bereichen Patientensicherheitsmanagement und Gesundheitsinformatik entwickelt und in interdisziplinär zusammengesetzten Gruppen erprobt. Im Mittelpunkt dieser Handreichung stehen die Ergebnisse und Erfahrungen aus der ersten Förderphase, in welcher neben einer Analyse von Kompetenzbedarfen, die Erarbeitung eines Lehr-Lern-Konzepts und die Erprobung zweier Pilotmodule erfolgt sind.
Teachers in health informatics have a broad variety of international and national educational recommendations to rely on when designing programmes, curricula, courses and educational material. However, in addition they often need very specific information for their setting, blue-prints, hands-on experience and encouragement to try something new. This workshop presents three case studies from European universities who have implemented inter-professional, technology enabled health informatics courses in undergraduate, postgraduate and open university settings. These approaches will be put into the context of the TIGER recommendation framework that includes priority ratings of health informatics competencies and case studies to illustrate them. The workshop attendees will have ample opportunity to exchange ideas with the presenters and start a mutual learning process for health informatics teachers.