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The biennial plant Gentianella bohemica is a subendemic of the Bohemian Massif, where it occurs in seminatural grasslands. It has become rare in recent decades as a result of profound changes in land use. Using amplified fragment length polymorphisms (AFLP) fingerprint data, we investigated the genetic structure within and among populations of G. bohemica in Bavaria, the Czech Republic, and the Austrian border region. The aim of our study was (1) to analyze the genetic structure among populations and to discuss these findings in the context of present and historical patterns of connectivity and isolation of populations, (2) to analyze genetic structure among consecutive generations (cohorts of two consecutive years), and (3) to investigate relationships between intrapopulational diversity and effective population size (Ne) as well as plant traits. (1) The German populations were strongly isolated from each other (pairwise FST= 0.29–0.60) and from all other populations (FST= 0.24–0.49). We found a pattern of near panmixis among the latter (FST= 0.15–0.35) with geographical distance explaining only 8% of the genetic variance. These results were congruent with a principal coordinate analysis (PCoA) and analysis using STRUCTURE to identify genetically coherent groups. These findings are in line with the strong physical barrier and historical constraints, resulting in separation of the German populations from the others. (2) We found pronounced genetic differences between consecutive cohorts of the German populations (pairwise FST= 0.23 and 0.31), which can be explained by local population history (land use, disturbance). (3) Genetic diversity within populations (Shannon index, HSh) was significantly correlated with Ne (RS= 0.733) and reflected a loss of diversity due to several demographic bottlenecks. Overall, we found that the genetic structure in G. bohemica is strongly influenced by historical periods of high connectivity and isolation as well as by marked demographic fluctuations in declining populations.
15 δ N signals in plant and soil material integrate over a number of biogeochemical processes
related to nitrogen (N) and therefore provide information on net effects of multiple
processes on N dynamics. In general little is known in many grassland restoration projects
on soil–plant N dynamics in relation to the restoration treatments. In particular, 15 δ N signals
may be a useful tool to assess whether abiotic restoration treatments have produced the
desired result. In this study we used the range of abiotic and biotic conditions provided
by a restoration experiment to assess to whether the restoration treatments and/or plant
functional identity and legume neighborhood affected plant 15 δ N signals. The restoration
treatments consisted of hay transfer and topsoil removal, thus representing increasing
restoration effort, from no restoration measures, through biotic manipulation to major
abiotic manipulation. We measured 15 δ N and %N in six different plant species (two nonlegumes and four legumes) across the restoration treatments. We found that restoration
treatments were clearly reflected in 15 δ N of the non-legume species, with very depleted
15 δ N associated with low soil N, and our results suggest this may be linked to uptake of
ammonium (rather than nitrate). The two non-legume species differed considerably in their
15 δ N signals, which may be related to the two species forming different kinds of mycorrhizal
symbioses. Plant 15 δ N signals could clearly separate legumes from non-legumes, but our
results did not allow for an assessment of legume neighborhood effects on non-legume
15 δ N signals. We discuss our results in the light of what the 15 δ N signals may be telling
us about plant–soil N dynamics and their potential value as an indicator for N dynamics in
restoration.
Städte schenken ihren vorhandenen Wissensressourcen zunehmende Aufmerksamkeit und binden sie strategisch in kommunale Wachstumsstrategien ein. „Bürgermeister, Kommunalpolitiker sowie Hochschul- und Institutsleiter versuchen durch die Teilnahme an Wettbewerben wie Stadt der Wissenschaft oder durch Aufgreifen von Knowledge City-Strategien, bisher brachliegende Potentiale für die Stärkung der lokalen Wirtschaft in den Dienst zu nehmen.“(Franz 2004, S. 95).
Identification of differences in clinical presentation and underlying pain mechanisms may assist the classification of patients with neck–arm pain which is important for the provision of targeted best evidence based management. The aim of this study was to: (i) assess the inter-examiner agreement in using specific systems to classify patients with cervical radiculopathy and patients with non-specific neck–arm pain associated with heightened nerve mechanosensitivity (NSNAP); (ii) assess the agreement between two clinical examiners and two clinical experts in classifying these patients, and (iii) assess the diagnostic accuracy of the two clinical examiners. Forty patients with unilateral neck–arm pain were examined by two clinicians and classified into (i) cervical radiculopathy, (ii) NSNAP, (iii) other. The classifications were compared to those made independently by two experts, based on a review of patients' clinical assessment notes. The experts' opinion was used as the reference criterion to assess the diagnostic accuracy of the clinical examiners in classifying each patient group. There was an 80% agreement between clinical examiners, and between experts and 70%–80% between clinical examiners and experts in classifying patients with cervical radiculopathy (kappa between 0.41 and 0.61). Agreement was 72.5%–80% in classifying patients with NSNAP (kappa between 0.43 and 0.52). Clinical examiners' diagnostic accuracy was high (radiculopathy: sensitivity 79%–84%; specificity 76%–81%; NSNAP: sensitivity 78%–100%; specificity 71%–81%). Compared to expert opinion, clinicians were able to identify patients with cervical radiculopathy and patients with NSNAP in 80% of cases, our data supporting the reliability of these classification systems.
Background: The painDETECT questionnaire (PD-Q) has been used as a tool to characterize sensory abnormalities in patients with persistent pain. This study investigated whether the self-reported sensory descriptors of patients with painful cervical radiculopathy (CxRAD) and patients with fibromyalgia (FM), as characterized by responses to verbal sensory descriptors from PD-Q (sensitivity to light touch, cold, heat, slight pressure, feeling of numbness in the main area of pain), were associated with the corresponding sensory parameters as demonstrated by quantitative sensory testing (QST).
Methods: Twenty-three patients with CxRAD (eight women, 46.3 ± 9.6 years) and 22 patients with FM (20 women, 46.1 ± 11.5 years) completed the PD-Q. Standardized QST of dynamic mechanical allodynia, cold and heat pain thresholds, pressure pain thresholds, mechanical and vibration detection thresholds, was recorded from the maximal pain area. Comparative QST data from 31 age-matched healthy controls (HCs; 15 women) were obtained.
Results: Patients with CxRAD demonstrated a match between their self-reported descriptors and QST parameters for all sensory parameters except for sensitivity to light touch, and these matches were statistically significant compared with HC data (p ≤ 0.006). The FM group demonstrated discrepancies between the PD-Q and QST sensory phenotypes for all sensory descriptors, indicating that the self-reported sensory descriptors did not consistently match the QST parameters (p = ≤0.017).
Conclusion: Clinicians and researchers should be cautious about relying on PD-Q as a stand-alone screening tool to determine sensory abnormalities in patients with FM.
Social CRM Wie sich kleine und mittlere Unternehmen im sozialen Netzwerk Ihrer Kunden platzieren
(2012)
Social CRM ist kein Ersatz für „traditionelles“ CRM, es ist vielmehr eine Erweiterung durch Komponenten in Form von Strategie, Prozessen und Software. Die Komponenten helfen die neuen Anforderungen des „Social Customers“ abzudecken – und diese sind vielfältig. Kunden bestimmen heute viel stärker, wie Unternehmen agieren. Sie wählen die Kommunikationskanäle, die Öffnungszeiten und bedienen sich einer bisher undenkbaren Informationsflut um sich ein Urteil über Unternehmen und Produkte zu bilden. Um hier Schritt zu halten, sind überdimensionierte Lösungsansätze nicht notwendig. Oft generieren einfache Ansätze bereits erstaunliche Erfolge. Dieser Artikel versucht eine erste Orientierung und Einstieg ins Social CRM zu geben.
Galten Stationsleitungen traditionell als „Mutter der Station“, zu deren Führungsaufgaben das Erstellen von Dienstplänen und das Organisieren der Weihnachtsfeier gehörten, wird von modernen Stationsleitungen deutlich mehr erwartet: Sie sollen Prozesse optimieren, sich um die Personalentwicklung ihrer Mitarbeiter kümmern sowie das Budget ihres Verantwortungsbereiches überwachen. Diese neuen Aufgaben und Anforderungen erfordern eine systematische Auswahl der Stationsleitungen sowie systematische Personalentwicklungsmaßnahmen. Gefordert wird daher ein Rollenverständnis der pflegerischen Führungskräfte, das bislang weder erwartet noch gefördert wurde. Eine empirische Untersuchung bei Pflegedirektoren und Stations-leitungen eines Klinikverbundes zeigt eindrücklich, dass das bisherige Berufsverständnis sowie die vorherrschende Auswahl und Entwicklung der Führungskräfte mit den künftigen Anforderungen kollidieren.
Der 8-jährige Roy kommt wegen massiver Kopfschmerzen in die Praxis des Physiotherapeuten Dr. Harry von Piekartz. Dieser entschließt sich zu einer Mobilisation des Neurokraniums. An den beiden nächsten Tagen geht es Roy so gut wie seit langem nicht mehr. Am dritten Tag jedoch verschlechtern sich seine Symptome dramatisch.
Länderübergreifendes Change Management hat in den letzten Jahren an Bedeutung gewonnen. Aber lassen sich "westlich" geprägte Vorgehensweisen im Unternehmenswandel als Best-Practice-Ansätze global nutzen oder sind kulturell bedingte Anpassungen notwendig? In einer quantitativen Studie wurden die Bewertungen verschiedener Veränderungsszenarien durch deutsche und südkoreanische Teilnehmer erhoben.
Hintergrund
Eine gute Gleichgewichtsfähigkeit ist die wesentliche Voraussetzung, um im Alter mobil und unabhängig zu bleiben. Bedingt durch die zunehmende Lebenserwartung gewinnt der Erhalt der körperlichen Funktionstüchtigkeit von Senioren immer weiter an Bedeutung. Das Ziel dieser randomisierten kontrollierten Studie war es, zu untersuchen, ob sich durch ein 3-wöchiges BalanceSlack-Training die Gleichgewichtsfähigkeit von Menschen im Alter ab 60 Jahren verbessert.
Methode
An der Studie nahmen 34 Probanden im Alter zwischen 60–72 Jahren teil. Die Teilnehmer wurden in eine Interventionsgruppe (n=17) und eine Kontrollgruppe (n=17) randomisiert. Die Interventionsgruppe trainierte über einen Zeitraum von 3 Wochen 2-mal wöchentlich für je 20 min auf einem „BalanceSlack“, die Kontrollgruppe bekam kein Training. Die Datenerhebung erfolgte in einer Eingangs- und einer Abschlussmessung. Es kamen zwei klinische (Functional-reach-Test und Gleichgewichtstest nach Wydra) und zwei biomechanische (posturographische Messungen auf einer Kraftmessplatte und das System BalensoSenso) Assessments zur Evaluation der dynamischen und quasistatischen Gleichgewichtsfähigkeit zum Einsatz.
Ergebnisse
Es wurden höchst signifikante Verbesserungen der dynamischen Gleichgewichtsfähigkeit der am BalanceSlack-Training teilnehmenden Senioren nachgewiesen. Hinsichtlich der quasistatischen Gleichgewichtsfähigkeit zeigte sich, dass die Probanden der Interventionsgruppe ihre Leistung im statischen Teil des Gleichgewichtstests nach Wydra höchst signifikant steigern konnten und die Länge des Schwankungsweges im Nahstand auf der Kraftmessplatte nach der Intervention signifikant verringert wurde. Alle weiteren Messungen unter quasistatischen Bedingungen zeigten keine signifikanten Verbesserungen der Interventionsgruppe, allerdings waren Tendenzen eines Trainingseffekts erkennbar. Die Kontrollgruppe verbesserte sich in keinem Test signifikant.
Schlussfolgerung
Die Ergebnisse legen den Schluss nahe, dass BalanceSlack-Training geeignet ist, die Gleichgewichtsfähigkeit von alten Menschen innerhalb kurzer Zeit deutlich zu verbessern.
In der Physiotherapie stellen Patienten mit Nackenbeschwerden die zweitgrößte Behandlungsgruppe dar. Ein Großteil der Beschwerden ist durch Verletzungen nach einem Verkehrsunfall verursacht und präsentiert sich mit einem Distorsionstraumata der HWS (Whiplash-associated disorders, WAD). In ca. 20 % der Fälle entwickelt sich ein chronischer Zustand mit komplexen Störungen und Einschränkungen bei Aktivitäten sowie reduzierter Lebensqualität.
Das prospektive Fallbeispiel (Pre-post Design) untersucht die Effektivität und den Einfluss eines speziellen okulomotorischen Trainingsprogramms bei einer WAD-Patientin. Außerdem werden die Kontextfaktoren sowie mögliche Beschwerdeursachen beleuchtet. Es fanden sich signifikante Verbesserungen der Schmerzintensität (–50 %), des Neck Disability Index und des Joint position error. Die Berg-Balance-Skala und der Cover-Test zeigten keine signifikanten Veränderungen.
Okulomotorisches Training hatte eine positive Auswirkung auf das subjektive und objektive Beschwerdebild bei einer Patientin mit chronischen WAD. Das Ergebnis ist zwar nicht auf alle WADPatienten übertragbar, weist aber Kliniker und Forscher darauf hin, wie sich okulomotorisches Training in die Therapie und zukünftige Forschungsprojekte integrieren lässt.
Whiplash-associated Disorders (WAD) sind häufig vorkommende Symptomenkomplexe. Diese können akut wie chronisch vielerlei Symptome in verschiedensten Gewebetypen und Körperregionen hervorrufen, ohne dass die dahinter steckenden Mechanismen genau bekannt sind. Dieser Artikel behandelt die Frage, ob bei WAD-Patienten auch okuläre Dysfunktionen vorkommen, und falls dies der Fall ist, um welche Störungen es sich handelt und ob neuromuskuloskelettale Therapie – im Speziellen Manuelle Therapie der kraniozervikalen Region – die Dysfunktionen positiv beeinflussen kann. Aus den durch systematische Literatursuche in mehreren Datenbanken gefundenen Artikeln lässt sich der Schluss ziehen, dass es zu verschiedensten okulären Dysfunktionen bei WAD kommen kann. Dabei besteht momentan schwache Evidenz für Effekte neuromuskuloskelettaler Therapie bei okulären Dysfunktionen von WAD-Patienten.
Daher kann derzeit nur eine vorsichtige Empfehlung für neuromuskuloskelettale Therapiemaßnahmen zum Erkennen und Behandeln von okulären Dysfunktionen bei WAD-Patienten gegeben werden. Die Behandlung umfasst alle wichtigen Teilaspekte, wie z. B. Balance, Kopf-Augen-Koordination, Bewegungs- und Körpersinn, Schmerzmanagement und zervikale Range-of-motion-Übungen.