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15 Minuten Wirtschaftspsychologie
Viele Assessment Center, die in der Praxis durchgeführt werden, sind kaum valide. Sechs einfach unzusetzenden Prinzipien beschreiben, wie Assessment Center professioneller gestaltet werden können.
Im Video mit dem Link https://www.youtube.com/watch?v=ikuQvOHk9Jc werden die Prinzipien 7-12 vorgestellt.
15 Minuten Wirtschaftspsychologie
Menschen sind wahre Meister darin, ihre Umwelt verzerrt wahrzunehmen und sich selbst der Illusion hinzugeben, dass ihre Urteilsbildung objektiv sei. Der Confirmation Bias zeigt, wie Menschen falsche Überzeugungen, Verschwörungstheorien oder Ideologien aufrechterhalten.
15 Minuten Wirtschaftspsychologie
In den letzten Jahren kommen zunehmend digitale Auswahlmethoden auf den Markt, bei denen z. B. eine Software das Anschreiben deutet oder Bewerberdaten aus sozialen Netzwerken analysieren. Eine aktuelle Studie, zeigt, dass Arbeitgeber durch den Einsatz solcher Methoden ihrem Personalmarketing schaden.
Leistungsbezogene Bezahlung
(2020)
Background
This study describes a low-cost and time-efficient clinical sensory test (CST) battery and evaluates its concurrent validity as a screening tool to detect somatosensory dysfunction as determined using quantitative sensory testing (QST).
Method
Three patient cohorts with carpal tunnel syndrome (CTS, n = 76), non-specific neck and arm pain (NSNAP, n = 40) and lumbar radicular pain/radiculopathy (LR, n = 26) were included. The CST consisted of 13 tests, each corresponding to a QST parameter and evaluating a broad spectrum of sensory functions using thermal (coins, ice cube, hot test tube) and mechanical (cotton wool, von Frey hairs, tuning fork, toothpicks, thumb and eraser pressure) detection and pain thresholds testing both loss and gain of function. Agreement rate, statistical significance and strength of correlation (phi coefficient) between CST and QST parameters were calculated.
Results
Several CST parameters (cold, warm and mechanical detection thresholds as well as cold and pressure pain thresholds) were significantly correlated with QST, with a majority demonstrating >60% agreement rates and moderate to relatively strong correlations. However, agreement varied among cohorts. Gain of function parameters showed stronger agreement in the CTS and LR cohorts, whereas loss of function parameters had better agreement in the NSNAP cohort. Other CST parameters (16 mN von Frey tests, vibration detection, heat and mechanical pain thresholds, wind-up ratio) did not significantly correlate with QST.
Conclusion
Some of the tests in the CST could help detect somatosensory dysfunction as determined with QST. Parts of the CST could therefore be used as a low-cost screening tool in a clinical setting.
Significance
Quantitative sensory testing, albeit considered the gold standard to evaluate somatosensory dysfunction, requires expensive equipment, specialized examiner training and substantial time commitment which challenges its use in a clinical setting. Our study describes a CST as a low-cost and time-efficient alternative. Some of the CST tools (cold, warm, mechanical detection thresholds; pressure pain thresholds) significantly correlated with the respective QST parameters, suggesting that they may be useful in a clinical setting to detect sensory dysfunction.
Nervenschmerz ist nicht gleich Nervenschmerz. Um Patienten mit ausstrahlenden Schmerzen, bei denen die Nerven eine Rolle spielen könnten, adäquat zu therapieren, sind eine gründliche Untersuchung und ein fundiertes Clinical Reasoning unerlässlich. Nur dadurch entpuppen sich die beiden Patientinnen mit fast identischen Symptomen als sehr unterschiedlich.
Wir kennen neurodynamische Tests und Behandlungsmethoden, nutzen diese alltäglich in der Praxis und gehen auf Kurse, um mehr darüber zu lernen. Aber was verstehen wir tatsächlich darunter? Kommen wir in unserem Verständnis darüber auf einen gemeinsamen Nenner? Dieser Artikel gibt einen Einblick in die Thematik Neurodynamik. Bisherige Überzeugungen stehen dabei auf dem Prüfstand.