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Institute
Hintergrund
Basisemotionen werden über die Mimik ausgedrückt und sind ein wichtiger Kommunikator zur Außenwelt. Patienten mit Parkinson verlieren diese Fähigkeit aufgrund des häufig auftretenden so genannten Maskengesichts.
Ziel
Das Ziel dieser Arbeit war es, Unterschiede hinsichtlich der Emotionserkennung und -wahrnehmung zwischen Patienten mit Parkinson und gesunden Menschen zu identifizieren.
Methode
34 medikamentös eingestellte Patienten mit Parkinson wurden anhand des Facially Expressed Emotion Labeling Tests (FEEL) auf ihre Emotionserkennung anderer Personen und anhand der Toronto-Alexithymie-Skala-26 (TAS) auf ihre Wahrnehmung der eigenen Emotionen untersucht. Die Ergebnisse wurden mit den Daten aus bereits vorliegenden Studien verglichen.
Ergebnisse
Patienten mit Parkinson hatten signifikante Probleme beim Erkennen von Emotionen in der Mimik im Vergleich zu Gesunden (p ≤ 0,001). Zusätzlich brauchten sie signifikant länger, die Ausdrücke den korrekten Emotionen zuzuordnen (p ≤ 0,001). Dabei korrelierte das Endergebnis des FEEL-Tests sehr stark mit der Reaktionszeit (p ≤ 0,001; r = –0,665). Auch die Wahrnehmung der eigenen Emotionen (TAS-26) war bei ihnen stark eingeschränkt (p ≤ 0,001). Der Zusammenhang zwischen den Ergebnissen des FEEL-Tests und der TAS-26 war gering (p = 0,020; r = –0,404).
Schlussfolgerung
Patienten mit Parkinson zeigten Beeinträchtigungen, Gesichtsausdrücke zu erkennen und sie den passenden Emotionen zuzuordnen. Merkmale einer Alexithymie konnten aber nicht festgestellt werden. Patienten mit einer guten Emotionserkennung scheinen geringere Schwierigkeiten zu haben, ihre eigenen Gefühle wahrzunehmen.
Dieser Aufsatz befasst sich mit einem aktuellen Trendthema der Kommunikationsbranche, der Narration. Der Artikel verdichtet den Blick auf die Frage nach der Bedeutung von Narration während Mergers & Acquisitions (M&A) und zeigt in diesem Zusammenhang Chancen eines strategischen Storytellings auf. Er informiert über Risiken einer Nichtbeachtung narrativer Prozesse, die auch im Rahmen von M&A auftauchen. In einer Dokumentenanalyse, die mithilfe der qualitativen Inhaltsanalyse nach Mayring ausgewertet wurde, sollte die Frage beantwortet werden, ob und in welchem Umfang Unternehmen, die im Deutschen Leitindex gelistet sind, bereits auf den strategischen Einsatz von Geschichten setzen.
Das Ziel des Artikels ist es, ein deskriptives Modell der internen Veränderungskommunikation zu entwickeln, welches auf literarischen Klassikern der Kommunikationswissenschaft, Unternehmenspsychologie, Soziologie sowie der Managementlehre basiert. Die Autoren des Artikels vertreten mit dem Modell die Meinung, dass nur durch den Einbezug des dialogorientierten Ansatzes eine erfolgversprechende Veränderungskommunikation gelingen kann. Der Dialog zwischen direkten und indirekten Beteiligten, also zwischen Veränderungsstrategen und der Unternehmenskommunikation auf der einen sowie der restlichen Mitarbeiter auf der anderen Seite, muss während der gesamten Veränderung geführt werden und das gestiegene Informationsbedürfnis aller Beteiligten befriedigen können. An oberster Stelle steht hierbei die kommunikative Vermittlung von Sinn und Erklärungen für die Veränderung. Hierfür bedarf es zwingend der Einteilung der indirekt Beteiligten in die Untergruppen: Vorantreiber, Unterstützer, Skeptiker und Gegenspieler, die allesamt in die Veränderungskommunikation einbezogen werden sollten. Der Artikel versteht Kommunikation als sozial konstruierten Prozess der Sinnesdeutung. Er richtet sich an forschende Akademiker und Mitarbeiter in Unternehmen, die zur Gruppe der „Direkt Beteiligten“ gehören und ein Verständnis dafür entwickeln möchten, wie eine effektive Kommunikation im Wandel erfolgen kann.
BACKGROUND: Postoperative delirium (POD) is an acute and common complication after surgery that can increase morbidity and mortality. Few previous studies with inconsistent findings have examined the association of preoperative pain and POD. Our purpose is to investigate the association of preoperative chronic pain and POD.
METHODS: This prospective observational cohort study included 200 patients ≥ 18 years scheduled for elective surgery under general anaesthesia in a tertiary care hospital. POD was defined as meeting diagnostic criteria during the study visits (according to delirium screening tests and the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition), or by diagnosis of the responsible physicians. Chronic pain was defined as pain lasting six months or longer. Features of chronic pain were assessed with the German Pain Questionnaire, including the Depression Anxiety and Stress Scale-21 (DASS-21). Associations with POD were assessed using logistic regression analysis adjusting for confounding factors.
RESULTS: Thirty-nine (22%) out of 176 patients developed POD. Chronic pain was not associated with POD after adjustment for ASA physical status, duration of anesthesia and DASS-21 Anxiety score (Odds ratio [OR], 95%-Confidence Interval [CI], 2.216 [0.968;5.070], P=0.060). A subgroup analysis of chronic pain patients revealed that current pain intensity was higher in patients with POD.
CONCLUSIONS: Preoperative chronic pain was no independent predictor for POD. Current pain intensity was higher in chronic pain patients with POD. This indicates that certain features of pain might be influential. Further research is needed to examine different forms of preoperative pain and their possible influence on POD.
Der Markt
(2010)
Introduction: Handovers are a central process for ensuring information continuity in patient care and, therefore, possess a major influence on patient safety as errors due to poor handovers can lead to life-threatening events. Education to improve handovers and ensure safe patient care can be supported by using critical incident reporting systems (CIRS). The aim of the study is to perform a content analysis of a national CIRS-database with regard to identifying adverse events in handovers situations and to derive competencies for the development of continuing education from these findings.
Methods: A meta model served as a research framework to merge the empirical findings with the London protocol of analysing critical events and the Canadian framework of safety competencies. Relevant cases to be investigated were searched in a freely accessible German CIRS database.
Results: A total of 253 case descriptions were found and analysed. Team factors emerged as the most frequently reported influencing factors following the analysis of the London protocol. Communication errors and missing information as well as a lack of appropriate standards and processes appeared to be the main reasons for critical events to occur. Most of the events happened in units involving surgery and intensive care. A mapping of patient safety competences with the reasons for critical events was conducted in order to determine the practical, concrete and handover related competencies.
Conclusion: Data from a CIRS database and theoretical frameworks can be combined to extract meaningful information about patient safety risks in handover situations. The results are useful for developing curricula to improve handovers based on patient safety competencies.
While Nursing Informatics competencies seem essential for the daily work of nurses, they are not formally integrated into nursing education in Austria, Germany and Switzerland, nor are there any national educational recommendations. The aim of this paper is to show how such recommendations can be developed, what competency areas are most relevant in the three countries and how the recommendations can be implemented in practice. To this end, a triple iterative procedure was proposed and applied starting with national health informatics recommendations for other professionals, matching and enriching these findings with topics from the international literature and finally validating them in an expert survey with 87 experts and in focus group sessions. Out of the 24 compiled competency areas, the relevance ratings of the following four recommended areas achieved values above 90%: nursing documentation (including terminologies), principles of nursing informatics, data protection and security, and quality assurance and quality management. As there were no significant differences between the three countries, these findings laid the foundation of the DACH Recommendations of Nursing Informatics as joint German (D), Austrian (A), and Swiss (CH) recommendations in Nursing Informatics. The methodology proposed has been utilized internationally, which demonstrates the added value of this study also outside the confines of Austria, Germany, Switzerland.
Der Artikel untersucht die Frage, inwieweit die Parallelausschreibung des bezugsberechtigten Bedarfsträgers einer zentralisierten Beschaffungsbehörde notwendigerweise zu unwirtschaftlichen Ergebnissen führt und damit eventuell einen Rechtsverstoß darstellt, aus dem sich im Umkehrschluss eine Pflicht zur Unterlassung konstruieren lässt.
Die Ernährung ist für etwa 30 % des weltweiten Verbrauchs an natürlichen Ressourcen verantwortlich. Um die negativen Auswirkungen des Ernährungssektors auf die Umwelt und die Gesellschaft zu begrenzen, ist der Verbrauch und die Verarbeitung von Lebensmitteln mit vermeintlich geringen negativen Auswirkungen ein wichtiges Thema bei den Bemühungen um eine nachhaltige Entwicklung. In den Großküchen sind klar definierte Indikatoren zur Bewertung der Auswirkungen von Geschäftsaktivitäten erforderlich, um dieses Ziel zu erreichen. Die Forschungs- und Entwicklungsarbeiten im Rahmen des NAHGAST-Projekts liefern Grundlagen, die bei diesen Bemühungen eine wichtige Hilfe sein können. Es wurden zwei Versionen eines Bewertungsinstruments mit Indikatoren unterschiedlicher Komplexität (NAHGAST Meal-Basic und NAHGAST Meal-Pro) entwickelt, die von Küchenfachleuten verwendet werden können, um die Nachhaltigkeitsleistung ihrer Produkte - der angebotenen Mahlzeit - zu bestimmen. Eine sachkundige Auswahl von Indikatoren und eine Diskussion darüber, auf welche Prozesse und Auswirkungen sich dieser Indikator im weiteren Kontext bezieht, sind von wesentlicher Bedeutung und werden in diesem Papier erörtert. Darüber hinaus wurden bei der Auswahl der Indikatoren für den Zweck unserer Forschung bestimmte Kriterien gleichzeitig berücksichtigt: (1) Kommunizierbarkeit - Welche Informationen ein Indikator vermitteln kann und wie verständlich diese Informationen für verschiedene Akteure sind; (2) Machbarkeit und Datenverfügbarkeit: Gibt es genügend Daten für einen Indikator und ist es für die Unternehmen realistisch, diesen Indikator in ihre tägliche Arbeitspraxis zu integrieren? (3) Wissenschaftliche Relevanz: Ist der Indikator für die Nachhaltigkeitsbemühungen in größerem Maßstab und für entsprechende Diskussionen in der wissenschaftlichen Gemeinschaft relevant? Die Erkenntnisse aus diesen Überlegungen sind wertvoll für zukünftige Entwicklungen in der Nachhaltigkeitsbewertung in der Außer-Haus-Gastronomie. Das Instrument wurde zur Bewertung einer Reihe von Gerichten verwendet und die Ergebnisse werden als aussagekräftig erachtet. Allerdings dürfen Bewertungen jedoch nicht als genaue Messung, sondern nur als Annäherung an die Nachhaltigkeit von Speisen verstanden werden. Auf der Ebene der einzelnen Indikatoren ermöglichen sie eine detaillierte Analyse und gezielte Optimierung von Rezepten, während die aggregierten Ergebnisse in Form von Etiketten gut an die Kunden kommuniziert werden können. Defizite und Herausforderungen, wie sie in der Anwendungsphase des Projekts festgestellt wurden, zeigen jedoch Forschungslücken im weiteren Kontext auf. Abschließend werden weitere Schritte für eine Integration des Tools in Unternehmensprozesse und verbleibende Anpassungsmöglichkeiten für Unternehmen diskutiert.
Jetzt sind Sie gefragt!
(2017)
Im Projekt „PartiziQ“1 wurden für verschiedene Beratungsangebote zu Pflegefragen auf Basis eines partizipativen Vorgehens Qualitätsanforderungen für die Beratung erarbeitet. Im Zentrum des Projekts standen die Nutzer/-innen der Beratungsangebote, die das erforderliche Qualitätsniveau definieren sollten. Es zeigte sich, dass die Nutzer/-innen an die strukturellen Rahmenbedingungen, die Kompetenzen der Berater/-innen, die Beratungsinhalte und die Gestaltung des Beratungsprozesses konkrete Erwartungen haben, die durch eine gleichberechtigte Zusammenarbeit explizit und für die qualitative Weiterentwicklung der Beratungslandschaft nutzbar gemacht werden können.
Beratung leistet einen wichtigen Beitrag zur Stärkung und Stabilisierung der häuslichen Pflege. Ein geeignetes Instrument zur Unterstützung einer systematischen Situationsanalyse und zur Erfassung des Beratungsbedarfes kann die Qualität der Beratung verbessern und auf ein einheitliches Niveau heben. Auf Basis einer systematischen Literaturrecherche werden in diesem Beitrag acht Assessmentinstrumente vorgestellt, die für die Beratungsangebote nach SGB XI in Frage kommen. Dabei zeigt sich Entwicklungsbedarf für ein Instrument, welches die Besonderheiten des intrapersonalen Beratungsprozesses berücksichtigt und unabhängig vom gesetzlich definierten Beratungsanlass zum Einsatz kommen kann.
Background and purpose:
Clinical information logistics is a construct that aims to describe and explain various phenomena of information provision to drive clinical processes. It can be measured by the workflow composite score, an aggregated indicator of the degree of IT support in clinical processes. This study primarily aimed to investigate the yet unknown empirical patterns constituting this construct. The second goal was to derive a data-driven weighting scheme for the constituents of the workflow composite score and to contrast this scheme with a literature based, top-down procedure. This approach should finally test the validity and robustness of the workflow composite score.
Methods:
Based on secondary data from 183 German hospitals, a tiered factor analytic approach (confirmatory and subsequent exploratory factor analysis) was pursued. A weighting scheme, which was based on factor loadings obtained in the analyses, was put into practice.
Results:
We were able to identify five statistically significant factors of clinical information logistics that accounted for 63% of the overall variance. These factors were “flow of data and information”, “mobility”, “clinical decision support and patient safety”, “electronic patient record” and “integration and distribution”. The system of weights derived from the factor loadings resulted in values for the workflow composite score that differed only slightly from the score values that had been previously published based on a top-down approach.
Conclusion:
Our findings give insight into the internal composition of clinical information logistics both in terms of factors and weights. They also allowed us to propose a coherent model of clinical information logistics from a technical perspective that joins empirical findings with theoretical knowledge. Despite the new scheme of weights applied to the calculation of the workflow composite score, the score behaved robustly, which is yet another hint of its validity and therefore its usefulness.
Background:
Large health organizations often struggle to build complex health information technology (HIT) solutions and are faced with ever-growing pressure to continuously innovate their information systems. Limited research has been conducted that explores the relationship between organizations’ innovative capabilities and HIT quality in the sense of achieving high-quality support for patient care processes.
Objective:
The aim of this study is to explain how core constructs of organizational innovation capabilities are linked to HIT quality based on a conceptual sociotechnical model on innovation and quality of HIT, called the IQHIT model, to help determine how better information provision in health organizations can be achieved.
Methods:
We designed a survey to assess various domains of HIT quality, innovation capabilities of health organizations, and context variables and administered it to hospital chief information officers across Austria, Germany, and Switzerland. Data from 232 hospitals were used to empirically fit the model using partial least squares structural equation modeling to reveal associations and mediating and moderating effects.
Results:
The resulting empirical IQHIT model reveals several associations between the analyzed constructs, which can be summarized in 2 main insights. First, it illustrates the linkage between the constructs measuring HIT quality by showing that the professionalism of information management explains the degree of HIT workflow support (R²=0.56), which in turn explains the perceived HIT quality (R²=0.53). Second, the model shows that HIT quality was positively influenced by innovation capabilities related to the top management team, the information technology department, and the organization at large. The assessment of the model’s statistical quality criteria indicated valid model specifications, including sufficient convergent and discriminant validity for measuring the latent constructs that underlie the measures of HIT quality and innovation capabilities.
Conclusions:
The proposed sociotechnical IQHIT model points to the key role of professional information management for HIT workflow support in patient care and perceived HIT quality from the viewpoint of hospital chief information officers. Furthermore, it highlights that organizational innovation capabilities, particularly with respect to the top management team, facilitate HIT quality and suggests that health organizations establish this link by applying professional information management practices. The model may serve to stimulate further scientific work in the field of HIT adoption and diffusion and to provide practical guidance to managers, policy makers, and educators on how to achieve better patient care using HIT.
Background:
While aiming for the same goal of building a national eHealth Infrastructure, Germany and the United States pursued different strategic approaches – particularly regarding the role of promoting the adoption and usage of hospital Electronic Health Records (EHR).
Objective:
To measure and model the diffusion dynamics of EHRs in German hospital care and to contrast the results with the developments in the US.
Materials and methods:
All acute care hospitals that were members of the German statutory health system were surveyed during the period 2007–2017 for EHR adoption. Bass models were computed based on the German data and the corresponding data of the American Hospital Association (AHA) from non-federal hospitals in order to model and explain the diffusion of innovation.
Results:
While the diffusion dynamics observed in the US resembled the typical s-shaped curve with high imitation effects (q = 0.583) but with a relatively low innovation effect (p = 0.025), EHR diffusion in Germany stagnated with adoption rates of approx. 50% (imitation effect q = -0.544) despite a higher innovation effect (p = 0.303).
Discussion:
These findings correlate with different governmental strategies in the US and Germany of financially supporting EHR adoption. Imitation only seems to work if there are financial incentives, e.g. those of the HITECH Act in the US. They are lacking in Germany, where the government left health IT adoption strategies solely to the free market and the consensus among all of the stakeholders.
Conclusion:
Bass diffusion models proved to be useful for distinguishing the diffusion dynamics in German and US non-federal hospitals. When applying the Bass model, the imitation parameter needs a broader interpretation beyond the network effects, including driving forces such as incentives and regulations, as was demonstrated by this study.
Flexibility in planning through frequent amendments. The practice of land use planning in Germany
(2022)
How can formal planning deal with uncertainty and rapid change while maintaining high standards of procedural certainty? This paper, using Germany as an example, examines how municipalities handle this dilemma within their existing planning systems. Municipalities use different approaches, ranging from regular redrafting to comprehensive changes or regular amendments. Amendments and complementary informal plans are important components of flexibility in planning. We argue that the choice to make frequent amendments instead of redrafting the preparatory land-use plan does not necessarily lead to a loss of a city-wide, long-term perspective, provided amendments are prepared and justified using informal concepts.
Background: In longitudinal studies, observations are made over time. Hence, the single observations at each time point are dependent, making them a repeated measurement. In this work, we explore a different, counterintuitive setting: At each developmental time point, a lethal observation is performed on the pregnant or nursing mother. Therefore, the single time points are independent. Furthermore, the observation in the offspring at each time point is correlated with each other because each litter consists of several (genetically linked) littermates. In addition, the observed time series is short from a statistical perspective as animal ethics prevent killing more mother mice than absolutely necessary, and murine development is short anyway. We solve these challenges by using multiple contrast tests and visualizing the change point by the use of confidence intervals.
Results: We used linear mixed models to model the variability of the mother. The estimates from the linear mixed model are then used in multiple contrast tests.There are a variety of contrasts and intuitively, we would use the Changepoint method. However, it does not deliver satisfying results. Interestingly, we found two other contrasts, both capable of answering different research questions in change point detection: i) Should a single point with change direction be found, or ii) Should the overall progression be determined? The Sequen contrast answers the first, the McDermott the second. Confidence intervals deliver effect estimates for the strength of the potential change point. Therefore, the scientist can define a biologically relevant limit of change depending on the research question.
Conclusion: We present a solution with effect estimates for short independent time series with observations nested at a given time point. Multiple contrast tests produce confidence intervals, which allow determining the position of change points or to visualize the expression course over time. We suggest to use McDermott’s method to determine if there is an overall significant change within the time frame, while Sequen is better in determining specific change points. In addition, we offer a short formula for the estimation of the maximal length of the time series.
Die Gesundheitstelematik unterstützt die Versorgungskontinuität und fördert damit die Patientensicherheit. In Anlehnung an den eArztbrief wurde an der FH Osnabrück der elektronische Pflegebericht entwickelt. Mit dem ePflegebe-richt leistet die Pflege einen ersten wichtigen Beitrag zur Gestaltung eigener gesundheitstelematischer Anwendungen.
In a protein reduction feeding trial (Study 1) on a commercial broiler farm in northern Germany, it was attempted to be shown that research results from station tests on protein reduction can be transferred to agricultural practice. In a second study, the limits of the N reduction were tested in a research facility. In Study 1, commercial standard feeds were fed to the control group (variant 1:210,000 animals; n = 5 barns). In the test group (variant 2:210,000 animals; n = 5 barns), the weighted mean crude protein (CP) content was moderately reduced by 0.3%. The nitrogen reduction in the feed did not affect performance (feed intake (FA), daily gain (DG), feed conversion (FCR)), but nitrogen conversion rate increased from approx. 61% to approx. 63%. The solid litter weight was reduced by 12% and nitrogen excretion by 9% (p < 0.05). Significantly healthier footpads were due to lower water intake (−4%; p < 0.05) and a numerically drier bedding. In Study 2, responses of treatments (1250 broiler per variant; n = 5) showed that sharper N-lowering (−1.5% CP; weighted average) did not impair performance either, but N-conversion improved and N-excretions decreased significantly. Converted to a protein reduction of one percentage point, the N excretions were able to be reduced by 22% in Study 1 and 18% in Study 2. Feeding trials in the commercial sector, such as the present Study 1, should convince feed mills and farmers to allow the latest scientific results to be used directly and comprehensively in commercial ration design.
Wasser dosiert zusetzen
(2021)
The current narrative literature review aims to discuss clinical reasoning based on nociceptive pain mechanisms for determining the most appropriate assessment and therapeutic strategy and to identify/map the most updated scientific evidence in relation to physical therapy interventions for patients with temporomandibular disorders (TMDs). We will also propose an algorithm for clinical examination and treatment decisions and a pain model integrating current knowledge of pain neuroscience. The clinical examination of patients with TMDs should be based on nociceptive mechanisms and include the potential identification of the dominant, central, or peripheral sensitization driver. Additionally, the musculoskeletal drivers of these sensitization processes should be assessed with the aim of reproducing symptoms. Therapeutic strategies applied for managing TMDs can be grouped into tissue-based impairment treatments (bottom-up interventions) and strategies targeting the central nervous system (top-down interventions). Bottom-up strategies include joint-, soft tissue-, and nerve-targeting interventions, as well as needling therapies, whereas top-down strategies include exercises, grade motor imagery, and also pain neuroscience education. Evidence shows that the effectiveness of these interventions depends on the clinical reasoning applied, since not all strategies are equally effective for the different TMD subgroups. In fact, the presence or absence of a central sensitization driver could lead to different treatment outcomes. It seems that multimodal approaches are more effective and should be applied in patients with TMDs. The current paper also proposes a clinical decision algorithm integrating clinical diagnosis with nociceptive mechanisms for the application of the most appropriate treatment approach.
Die technischen Entwicklungen im Zuge der Digitalisierung haben die heutige Arbeitswelt grundlegend verändert und zu einer Entgrenzung von Raum und Zeit geführt. Bereits viele Organisationen bieten ihren Mitgliedern die Chance, den Arbeitsort und die Arbeitszeit flexibler zu gestalten. Daraus folgt, dass Organisationsmitglieder seltener mit ihren Kollegen an ein und demselben Ort zusammenarbeiten. Es stellt sich die Frage, ob die neuen flexiblen Arbeitsmodelle und die damit verbundenen digitalen Kommunikationsformen das affektive Commitment – also die emotionale Bindung des Mitarbeiters an die Organisation – beeinflussen.
Der vorliegende Beitrag bezieht sich auf eine Masterarbeit, die diesen Einfluss im Rahmen einer quantitativen Online-Befragung untersuchte. Durch die Umfrage, an der 245 Arbeitnehmer verschiedener Branchen und Regionen teilnahmen, stellte sich heraus, dass sowohl orts- als auch zeitflexibles Arbeiten mit positiven Folgen für die emotionale Organisationsbindung verknüpft sind. Personen, die ihren Arbeitsort und ihre Arbeitszeit relativ flexibel gestalten, sind zudem nicht bedeutend schwächer an ihr Arbeitsteam gebunden. Für die Verwendung digitaler Kommunikationsmedien sind darüber hinaus zunächst keine negativen Auswirkungen auf das Commitment gegenüber der Organisation und dem Team zu verzeichnen. Wird der persönliche Kontakt allerdings durch die häufige Nutzung unpersönlicher Kommunikationsmedien vernachlässigt, dann sind durchaus negative Folgen für das Commitment erkennbar.
Introduction: Establishing continuity of care in handovers at changes of shift is a challenging endeavor that is jeopardized by time pressure and errors typically occurring during synchronous communication. Only if the outgoing and incoming persons manage to collaboratively build a common ground for the next steps of care is it possible to ensure a proper continuation. Electronic systems, in particular electronic patient record systems, are powerful providers of information but their actual use might threaten achieving a common understanding of the patient if they force clinicians to work asynchronously. In order to gain a deeper understanding of communication failures and how to overcome them, we performed a systematic review of the literature, aiming to answer the following four research questions: (1a) What are typical errors and (1b) their consequences in handovers? (2) How can they be overcome by conventional strategies and instruments? (3) electronic systems? (4) Are there any instruments to support collaborative grounding?
Methods: We searched the databases MEDLINE, CINAHL, and COCHRANE for articles on handovers in general and in combination with the terms electronic record systems and grounding that covered the time period of January 2000 to May 2012.
Results: The search led to 519 articles of which 60 were then finally included into the review. We found a sharp increase in the number of relevant studies starting with 2008. As could be documented by 20 studies that addressed communication errors, omission of detailed patient information including anticipatory guidance during handovers was the greatest problem. This deficiency could be partly overcome by structuring and systematizing the information, e.g. according to Situation, Background, Assessment and Recommendation schema (SBAR), and by employing electronic tools integrated in electronic records systems as 23 studies on conventional and 22 articles on electronic systems showed. Despite the increase in quantity and quality of the information achieved, it also became clear that there was still the unsolved problem of anticipatory guidance and presenting “the full story” of the patient. Only a small number of studies actually addressed how to establish common ground with the help of electronic tools.
Discussion: The increase in studies manifests the rise of great interest in the handover scenario. Electronic patient record systems proved to be excellent information feeders to handover tools, but their role in collaborative grounding is unclear. Concepts of how to move to joint information processing and IT-enabled social interaction have to be implemented and tested.
Background: Clinical handovers at changes of shifts are typical scenarios of time restricted and information intensive communication, which are highly cognitively demanding. The currently available applications supporting handovers typically present complex information in a textual checklist-like manner. This presentation style has been criticised for not meeting the specific user requirements.
Objectives: We, therefore, aimed at developing a concept for visualising the overview of a clinical case that serves as an alternative way to checklist-like presentations in clinical handovers. We also aimed at implementing this concept in a handoverEHR in order to support the pre-handover phase, the actual handover, and the post-handover phase as well as at evaluating its usability and attractiveness.
Results: We developed and implemented a concept that draws on Tolman's pioneering work on cognitive maps that we designed in accordance with Gestalt principles. These maps provide a pictorial overview of a clinical case. The application to build, manipulate, and store the cognitive maps was integrated into an openEHR based handover record that extends conventional records with handover specific information. Usability (n = 28) and attractiveness (n = 26) testing with experienced clinicians resulted in good ratings for suitability for the task as well as for attractiveness and pragmatism.
Conclusion: We propose cognitive maps to represent and visualise the clinical case in situations where there is limited time to present complex information.
In einer Studie mit 1423 Probanden wird erstmals die Frage untersucht, inwieweit Lücken im Lebenslauf in einem signifikanten Zusammenhang zu verschiedenen Persönlichkeitsmaßen (Big Five, Leistungsmotivation, Selbstkontrolle und Zielorientierung) stehen. Nach der Herauspartialisierung demographischer Variablen (Alter, Geschlecht, Bildung) sowie der Tendenz zum sozial erwünschten Antwortverhalten ergaben sich bei fünf Persönlichkeitsmerkmalen (Extraversion, Gewissenhaftigkeit, Leistungsmotivation, Selbstkontrolle und Zielorientierung) sehr geringe Zusammenhänge zwischen -.09 und -.148. Die Korrelationen steigen z. T. jedoch deutlich an, wenn man die Gründe für die entstandenen Lücken im Lebenslauf berücksichtigt. Die Nutzung von Lücken im Lebenslauf als Kriterium der Personalauswahl wird kritisch diskutiert. Zudem wird ein Ausblick auf die weitere Forschung gegeben.
Zusammenhang zwischen Lücken im Lebenslauf und Berufserfolg : ein Mythos der Personalauswahlpraxis
(2017)
Mit dieser explorativ angelegten Studie (N = 2225) wird kritisch hinterfragt, ob und inwieweit Lücken im Lebenslauf Indikatoren für den Berufserfolg darstellen. Dabei bilden die Lückendauer im Allgemeinen sowie separiert nach neun Gründen für deren Entstehen die Prädiktoren. Als Kriterien für den Berufserfolg dienen Entwicklung und Höhe des Einkommens, beruflicher Status sowie subjektive Erfolgseinschätzungen. Effekte des Geschlechts, Alters, der Ausbildung sowie sozial erwünschten Antwortverhaltens wurden herauspartialisiert. Für die Gesamtstichprobe ergeben sich signifikante negative Zusammenhänge zwischen der Lückendauer und allen Berufserfolgskriterien, die jedoch als gering anzusehen sind. Bei Berücksichtigung der Ursachen für die Lücken zeigt sich, dass die Lückendauer aufgrund von Reisen mit keinem der Kriterien einen signifikanten Zusammenhang aufweist. Das Gegenteil zeigt sich bei einer unfreiwilligen Arbeitslosigkeit. Aufgrund der geringen Varianzaufklärung des Berufserfolgs durch Lücken im Lebenslauf und den in sich differenziert zu betrachtenden Ergebnissen, erscheint eine pauschale Nutzung von Lücken im Lebenslauf als Kriterium in der Personalauswahl nicht empfehlenswert.
Die Macht der Marke
(2005)
In the organic production of pot grown basil, yield depressions and quality impairments are often observed. During the early development stage, cotyledons become chlorotic and necrotic. Subsequently, fungal diseases such as botrytis occur. One possible reason for this problem could be the high concentration of ammonium in the growing media released by the mineralization of organic fertilizers. Therefore, a fertilization trial was carried out to investigate the effect of ammonium (NH4+) on basil in comparison to nitrate (NO3-). The experiment included different NH4+-N/NO3--N ratios (100/0, 50/50 and 0/100) and nitrogen (N) concentrations in the nutrient solution (8, 12 and 16 mmol N L‑1). Plants were cultivated in a peat substrate and fertilized with a nutrient solution which, in addition to the different N sources, contained equal concentrations of a base fertilizer as well as the nitrification inhibitor DMPP. Furthermore, an organic fertilization treatment was realized. Basil fertilized solely with NH4+ showed a diminished growth in comparison to well-developed plants receiving NO3- as N source. Germination rate, plant height and fresh matter yield were significantly reduced by NH4+ nutrition. Similar results occur in the organic treatment where the NH4+ concentration rose up to 350 mg NH4+-N L‑1 substrate at the beginning of the cultivation period. Along with a reduction in biomass production, chlorotic cotyledons were observed. These effects might have been caused by NH4+. When N mineralization declined and NH4+ was largely converted to NO3-, plants exhibited improved growth. Within the mineral N treatments, rising NO3- concentration and NO3--N/NH4+-N ratio promoted plant height and reduced plant compactness due to an increased internode elongation. At the end of the experiment, the NO3- content in basil shoots was highest in the organic treatment and lowest with NH4+ as the sole N source. The best herb quality in terms of plant compactness, turgidity and healthiness of cotyledons was observed when basil was fertilized with ammonium nitrate.
Im ökologischen Anbau von Topfbasilikum treten des Öfteren Wachstums- und Qualitätsbeeinträchtigungen auf. Diese machen sich bereits an den Jungpflanzen in Form chlorotischer und nekrotischer Keimblätter bemerkbar. Nachfolgend können Infektionen mit Schwächeparasiten wie Botrytis auftreten. Im Rahmen eines Düngungsversuches sollte geklärt werden, inwieweit diese Probleme im Zusammenhang mit der Anreicherung von Ammonium stehen, welches durch die Mineralisierung organischer Dünger in das Kultursubstrat freigesetzt wird. Versuchsfaktoren waren das Ammonium-N/Nitrat-N-Verhältnis (100/0; 50/50; 0/100) und die Stickstoffkonzentration in der Nährlösung (8, 12 und 16 mmol N/L). Ammonium wurde mittels des Nitrifikationshemmstoffes 3,4-Dimethylpyrazolphosphat (DMPP) stabilisiert. Zusätzlich war in den Versuch eine organische N-Düngevariante einbezogen, die neben einer Grunddüngung mit festen Düngern (Hornspäne und DCM ECO-MIX 4) eine flüssige Nachdüngung (Organic Plant Feed) beinhaltete. Die Kultur der Pflanzen erfolgte in einem Torfsubstrat, das zu Versuchsbeginn auf pH 6,5 eingestellt war.
Mit Nitrat (NO3-) als alleiniger Stickstoffquelle zeigte Basilikum über den gesamten Kulturzeitraum ein vitales Wachstum. Ein reines Ammoniumangebot (NH4+) ging, unabhängig von der N-Stufe, mit einer geringeren Keimrate sowie mit verminderten Pflanzenhöhen- und Frischmassezuwächsen einher. Außerdem waren hier chlorotische Keimblätter und eine verringerte Turgeszenz des Sprosses zu beobachten. In der organischen N-Düngevariante blieb das Pflanzenwachstum zunächst ebenfalls hinter dem mit NO3--Angebot zurück. Des Weiteren waren hier die Schadsymptome an den Keimblättern besonders stark ausgeprägt. Im Zuge der Ammonifikation der organischen N-Dünger kam es in den ersten Versuchswochen zu einer Anreicherung von bis zu 350 mg NH4+-N/L Substrat als alleiniger mineralischer Stickstoffform. Mit fortschreitender Nitrifikation setzte dann ein stimuliertes Pflanzenwachstum ein. Zu Versuchsende wiesen die organisch gedüngten Pflanzen den höchsten NO3--Gehalt im Spross auf. Der kompakteste Wuchs und die höchste Turgeszenz der Pflanzen konnten mit ausgeglichenem NH4+/NO3--Angebot erzielt werden.
Organic pot-based production of basil (Ocimum basilicum L.) often has lower biomass yield than conventional cultivation. Previous investigations indicate that this growth impairment is related to high ammonium (NH4+) concentrations in the growing media released by the mineralization of organic nitrogen (N) fertilizers. However, as a result of this ammonification process substrate pH may also increase. Under neutral to alkaline conditions NH4+ is converted to ammonia (NH3), which is known to be phytotoxic even at low concentrations. Therefore, we investigated the impact of both ammonical N species on basil grown in a peat substrate. In total, three fertilization pot experiments were conducted in a greenhouse in order to compare the effect of different organic base dressings [250 and 750 mg N (L substrate)-1 mainly supplied by a liquid amino acid fertilizer (AAF)] and two initial substrate pH levels (5.5 and 6.5). In two treatments, 5% (v/v) mature compost was mixed into the peat 1 day and 12–days before the substrate was used for sowing, respectively. The aim of this procedure was to stimulate nitrification in this way to reduce ammonical N concentration. Ammonia concentration in the aerial plant surrounding environment was measured by using NH3 detector tubes in combination with an open-top chamber method. The results showed that the growth of basil (number of plants, fresh matter yield, plant height) was significantly inhibited in the second and third week of cultivation by rising NH3 and NH4+ exposure, as well as by a substrate pH ≥ 7.0. These adverse effects were reduced by lowering the organic base dressing rate and adjusting the initial substrate pH to 5.5. Furthermore, the addition of mature compost to peat in combination with a 12-day storage was proven to be effective for promoting nitrification in the organically fertilized substrate. As a result, plant growth was improved by both lower NH3 and NH4+ exposure as well as a faster supply of nitrate (NO3-) as an additional N source. Using this approach, it was possible to feed organically fertilized basil right from the seedling stage with a NO3--N/NH4+-N-balanced and later on providing a predominant NO3--N supply.
Background
Spinach is a nitrogen (N) demanding crop with a weekly N uptake of up to 60 kg ha–1. Consequently, a high N supply is required, which can temporarily lead to high quantities of nitrate (NO3–) being at risk of leaching.
Aims
The objective of this study was to develop a N fertilization approach to reduce the risk of NO3– leaching in field-grown spinach production without adversely affecting crop yield and quality at an early and late harvest stage.
Methods
Ten fertilization trials were conducted to compare different base fertilization rates and splits of top dressings. For top dressings, granulated fertilizers or foliar sprays were used. In a further treatment, N supply was reduced by withholding the second top dressing of 50–70 kg ha−1.
Results
Nitrate concentration at risk of leaching was considerably reduced by decreasing the base fertilizer rate as well as by splitting the top dressing. However, at an early harvest stage, total aboveground dry mass was reduced by, on average, 6% by these measures across all seasons. In contrast, at a later harvest stage, spinach was less affected by the fertilizer schedule. Urea foliar sprays proved to be insufficient in promoting plant growth and caused leaf necrosis. A reduced N supply led to impaired plant growth and yellowish leaves in both spring and winter.
Conclusions
Base N fertilization of spinach is only required in spring, but not in other seasons. Despite slight yield reduction, the top dressing should be split to reduce the risk of NO3− leaching after an early harvest.
In open-field vegetable production, high quantities of soil mineral nitrogen (Nmin) and N-rich crop residues often remain in the field at harvest. After the harvest of crops in autumn, this N can lead to considerable nitrate (NO3−) losses during the subsequent winter leaching period. In four field trials, different tillage depths (3–4, 10, 30 cm) and dates (early autumn, late autumn, early spring) were investigated to reduce N losses after growing spinach in the autumn. In a further treatment, the nitrification inhibitor 3,4-Dimethylpyrazole phosphate (DMPP) was directly applied to the crop residues. Potential N losses were calculated by a balance sheet approach based on Nmin concentration (0–90 cm), measured N mineralization and N uptake by catch crops. By postponing the tillage date from early to late autumn or spring, resprouting spinach stubbles acted as a catch crop, reducing N losses by up to 61 kg ha−1. However, if the spinach biomass collapsed, the N losses increased by up to 33 kg ha−1 even without tillage. The application of DMPP as well as the tillage depth were less effective. Overall, postponing tillage to spring seems to be the most promising approach for reducing N losses during the off-season.
Hintergrund:
Wenn Kinder Schmerzen haben, reagieren Eltern kognitiv-affektiv und verhaltensbezogen. Dysfunktionale Reaktionen wie elterliches Katastrophisieren können zur Chronifizierung kindlicher Schmerzen beitragen.
Ziel der Arbeit:
Ziele der Online-Studie sind (1) die erstmalige psychometrische Überprüfung existierender Fragebögen zu kognitiv-affektiven (Pain Catastrophizing Scale for Parents; PCS-P) und verhaltensbezogenen Reaktionen (Inventar zum schmerzbezogenen Elternverhalten; ISEV-E) an 105 schmerzfreien Eltern, (2) der Vergleich der Reaktionen mit existierenden (inter-)nationalen klinischen und schmerzfreien Samples sowie mit 80 Eltern mit selbstberichteten chronischen Schmerzen.
Methode:
Die teilnehmenden Eltern machten per Online-Fragebogen Angaben zu ihren elterlichen Reaktionen auf kindlichen Schmerz.
Ergebnisse:
Die Faktoren des ISEV-E konnten nicht bestätigt werden; die Faktorenstruktur des PCS-P war replizierbar. Das elterliche Katastrophisieren der schmerzfreien Eltern war geringer als in klinischen Samples. Unterschiede zwischen schmerzfreien Eltern und Eltern mit selbstberichteten chronischen Schmerzen aus der Allgemeinbevölkerung zeigten sich nicht.
Diskussion:
Die Ergebnisse bieten eine Basis zur Einordnung des elterlichen Katastrophisierens, um Risikogruppen mit starker Katastrophisierungsneigung frühzeitig zu identifizieren.
Landwirtschaftliche Wertschöpfungsprozesse werden häufig nur isoliert betrachtet. Eine ganzheitliche Betrachtung der vorhandenen Wertschöpfungskette mit ihren Material-, Informationsund Finanzflu?ssen findet jedoch selten statt. Dies hat zur Folge, dass singuläre Optima erzeugt werden, die in ihrer Summe geringer ausfallen als eine globale Optimierung der gesamten Wertschöpfungskette. Aus diesem Grund muss eine effiziente essourcenallokation entlang der gesamten Wertschöpfungskette angestrebt werden. Die hier vorgestellte „MaisApp“ kann als herstellerunabhängiges Instrument eingesetzt werden, um die Einsatzsteuerung moderner, kapitalintensiver Arbeitsmaschinen zu verbessern.
Editorial
(2019)