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Abstract
Background
The clinical presentation of neck-arm pain is heterogeneous with varying underlying pain types (nociceptive/neuropathic/mixed) and pain mechanisms (peripheral/central sensitization). A mechanism-based clinical framework for spinally referred pain has been proposed, which classifies into (1) somatic pain, (2) neural mechanosensitivity, (3) radicular pain, (4) radiculopathy and mixed pain presentations. This study aims to (i) investigate the application of the clinical framework in patients with neck-arm pain, (ii) determine their somatosensory, clinical and psychosocial profile and (iii) observe their clinical course over time.
Method
We describe a study protocol. Patients with unilateral neck-arm pain (n = 180) will undergo a clinical examination, after which they will be classified into subgroups according to the proposed clinical framework. Standardized quantitative sensory testing (QST) measurements will be taken in their main pain area and contralateral side. Participants will have to complete questionnaires to assess function (Neck Disability Index), psychosocial factors (Tampa Scale of Kinesiophobia, Pain Catastrophizing Scale, Depression, anxiety and stress scale), neuropathic pain (Douleur Neuropathique 4 Questions, PainDETECT Questionnaire) and central sensitization features (Central Sensitization Inventory). Follow-ups at three, six and 12 months include the baseline questionnaires. The differences of QST data and questionnaire outcomes between and within groups will be analyzed using (M)AN(C)OVA and/or regression models. Repeated measurement analysis of variance or a linear mixed model will be used to calculate the differences between three, six, and 12 months outcomes. Multiple regression models will be used to analyze potential predictors for the clinical course.
Conclusion
The rationale for this study is to assess the usability and utility of the proposed clinical framework as well as to identify possible differing somatosensory and psychosocial phenotypes between the subgroups. This could increase our knowledge of the underlying pain mechanisms. The longitudinal analysis may help to assess possible predictors for pain persistency.
Background/Aim
This study aimed to establish the somatosensory profile of patients with lumbar radiculopathy at pre-and post-microdiscectomy and to explore any association between pre-surgical quantitative sensory test (QST) parameters and post-surgical clinical outcomes.
Methods
A standardized QST protocol was performed in 53 patients (mean age 38 ± 11 years, 26 females) with unilateral L5/S1 radiculopathy in the main pain area (MPA), affected dermatome and contralateral mirror sites and in age- and gender-,and body site-matched healthy controls. Repeat measures at 3 months included QST, the Oswestry Disability Index (ODI) and numerous other clinical measures; at 12 months, only clinical measures were repeated. A change <30% on the ODI was defined as ‘no clinically meaningful improvement’.
Results
Patients showed a significant loss of function in their symptomatic leg both in the dermatome (thermal, mechanical, vibration detection p < .002), and MPA (thermal, mechanical, vibration detection, mechanical pain threshold, mechanical pain sensitivity p < .041) and increased cold sensitivity in the MPA (p < .001). Pre-surgical altered QST parameters improved significantly post-surgery in the dermatome (p < .018) in the symptomatic leg and in the MPA (p < .010), except for thermal detection thresholds and cold sensitivity. Clinical outcomes improved at 3 and 12 months (p < .001). Seven patients demonstrated <30% change on the ODI at 12 months. Baseline loss of function in mechanical detection in the MPA was associated with <30% change on the ODI at 12 months (OR 2.63, 95% CI 1.09–6.37, p = .032).
Conclusion
Microdiscectomy resulted in improvements in affected somatosensory parameters and clinical outcomes. Pre-surgical mechanical detection thresholds may be predictive of clinical outcome.
Significance
This study documented quantitative sensory testing (QST) profiles in patients with lumbar radiculopathy in their main pain area (MPA) and dermatome pre- and post-microdiscectomy and explored associations between QST parameters and clinical outcome. Lumbar radiculopathy was associated with loss of function in modalities mediated by large and small sensory fibres. Microdiscectomy resulted in significant improvements in loss of function and clinical outcomes in 85% of our cohort. Pre-surgical mechanical detection thresholds in the MPA may be predictive of clinical outcome.
Career Decisions of Indian Female Talent: Implications for Gender-sensitive Talent Management
(2020)
Purpose: Talent scarcity in emerging economies such as India poses challenges for companies,and limited labour market participation among well-educated women has been observed. The reasons that professionals decide not to pursue a further corporate career remain unclear. By investigating career decision making, this article aims to highlight (1) the contextual factors that impact those decisions, (2) individuals’ agency to handle them, and (3) the implications for talent management (TM).
Design/methodology/approach: Following a qualitative research design, computer-aided analysis was conducted on interviews with 24 internationally experienced Indian business professionals. A novel application of neo-institutionalism in the Indian context was combined with the family-relatedness of work decisions (FRWD) model.
Findings: Career decisions indicate that rebellion against Indian societal and family expectations is essential to following a career path, especially for women. TM as part of the current institutional framework serves as a legitimising façade veiling traditional practices that hinder females’ careers.
Research limitations: Interviewees adopted a retrospective perspective when describing their career decisions; therefore, different views might have existed at the moment of decision making.
Practical implications: Design and implementation of gender-sensitive TM adjusted to fit the specific Indian context can contribute to retaining female talent in companies and the labour market.
Originality/value: The importance of gender-sensitive TM can be concluded from an empirical study of the context-based career decision making of experienced business professionals from India. The synthesis of neo-institutionalism, the FRWD model and the research results provides assistance in mapping talent experiences and implications for overcoming the challenges of talent scarcity in India.
Model-derived relationships between chlorophyll a (Chl-a) and nutrients and temperature have fundamental implications for understanding complex interactions among water quality measures used for lake classification, yet accuracy comparisons of different approaches are scarce. Here, we (1) compared Chl-a model performances across linear and nonlinear statistical approaches; (2) evaluated single and combined effects of nutrients, depth, and temperature as lake surface water temperature (LSWT) or altitude on Chl-a; and (3) investigated the reliability of the best water quality model across 13 lakes from perialpine and central Balkan mountain regions. Chl-a was modelled using in situ water quality data from 157 European lakes; elevation data and LSWT in situ data were complemented by remote sensing measurements. Nonlinear approaches performed better, implying complex relationships between Chl-a and the explanatory variables. Boosted regression trees, as the best performing approach, accommodated interactions among predictor variables. Chl-a–nutrient relationships were characterized by sigmoidal curves, with total phosphorus having the largest explanatory power for our study region. In comparison with LSWT, utilization of altitude, the often-used temperature surrogate, led to different influence directions but similar predictive performances. These results support utilizing altitude in models for Chl-a predictions. Compared to Chl-a observations, Chl-a predictions of the best performing approach for mountain lakes (oligotrophic–eutrophic) led to minor differences in trophic state categorizations. Our findings suggest that both models with LSWT and altitude are appropriate for water quality predictions of lakes in mountain regions and emphasize the importance of incorporating interactions among variables when facing lake management challenges.
Objective: The more people there are who use clinical information systems (CIS) beyond their traditional intramural confines, the more promising the benefits are, and the more daunting the risks will be. This review thus explores the areas of ethical debates prompted by CIS conceptualized as smart systems reaching out to patients and citizens. Furthermore, it investigates the ethical competencies and education needed to use these systems appropriately.
Methods: A literature review covering ethics topics in combination with clinical and health information systems, clinical decision support, health information exchange, and various mobile devices and media was performed searching the MEDLINE database for articles from 2016 to 2019 with a focus on 2018 and 2019. A second search combined these keywords with education.
Results: By far, most of the discourses were dominated by privacy, confidentiality, and informed consent issues. Intertwined with confidentiality and clear boundaries, the provider-patient relationship has gained much attention. The opacity of algorithms and the lack of explicability of the results pose a further challenge. The necessity of sociotechnical ethics education was underpinned in many studies including advocating education for providers and patients alike. However, only a few publications expanded on ethical competencies. In the publications found, empirical research designs were employed to capture the stakeholders’ attitudes, but not to evaluate specific implementations.
Conclusion: Despite the broad discourses, ethical values have not yet found their firm place in empirically rigorous health technology evaluation studies. Similarly, sociotechnical ethics competencies obviously need detailed specifications. These two gaps set the stage for further research at the junction of clinical information systems and ethics.
The current narrative literature review aims to discuss clinical reasoning based on nociceptive pain mechanisms for determining the most appropriate assessment and therapeutic strategy and to identify/map the most updated scientific evidence in relation to physical therapy interventions for patients with temporomandibular disorders (TMDs). We will also propose an algorithm for clinical examination and treatment decisions and a pain model integrating current knowledge of pain neuroscience. The clinical examination of patients with TMDs should be based on nociceptive mechanisms and include the potential identification of the dominant, central, or peripheral sensitization driver. Additionally, the musculoskeletal drivers of these sensitization processes should be assessed with the aim of reproducing symptoms. Therapeutic strategies applied for managing TMDs can be grouped into tissue-based impairment treatments (bottom-up interventions) and strategies targeting the central nervous system (top-down interventions). Bottom-up strategies include joint-, soft tissue-, and nerve-targeting interventions, as well as needling therapies, whereas top-down strategies include exercises, grade motor imagery, and also pain neuroscience education. Evidence shows that the effectiveness of these interventions depends on the clinical reasoning applied, since not all strategies are equally effective for the different TMD subgroups. In fact, the presence or absence of a central sensitization driver could lead to different treatment outcomes. It seems that multimodal approaches are more effective and should be applied in patients with TMDs. The current paper also proposes a clinical decision algorithm integrating clinical diagnosis with nociceptive mechanisms for the application of the most appropriate treatment approach.
In dieser Online-Befragung wird erforscht, ob eine OMT-Weiterbildung (orthopädische manuelle/manipulative Physiotherapie) die Employability (Beschäftigungsfähigkeit) verbessert und woran man eine Verbesserung erkennen könnte. Veränderungen durch die OMT-Weiterbildung, deren Vor- und Nachteile und weitere Themen waren Bestandteile der Befragung. Die statistische Auswertung erfolgte deskriptiv. 190 Fragebögen wurden ausgewertet, die Rücklaufquote lag bei 44,6 %.
Die Befragung zeigte, dass die OMT-Weiterbildung teilweise Vorteile mit sich bringt. Die Vorteile sind laut den Befragten eine verbesserte Behandlung und Beratung von Patienten, mehr Spaß und Motivation bei der Arbeit und eine erhöhte Patientenzufriedenheit. Keine Vorteile sind hingegen in Bezug auf eine bessere professionelle Position, Mehrverdienst oder eine verbesserte Zusammenarbeit mit den Krankenkassen zu erkennen. Zudem ist die Zufriedenheit mit dem Dachverband OMT-Deutschland eher gering. Dennoch würden über 90 % die OMT-Weiterbildung weiterempfehlen.
Es sollten weitere Studien in Bezug auf die Employability von Physiotherapeuten mit bestimmten Fort-/Weiterbildungen durchgeführt werden. Nach Aussagen der OMT-zertifizierten Physiotherapeuten nimmt die Employability nach der OMT-Weiterbildung zu. Die Beziehung zu dem Dachverband OMT-Deutschland scheint eher schwierig oder nicht vorhanden zu sein.
Das Thema Gender wird im Marketing kontrovers diskutiert. Als Orientierungspunkt für einen angemessenen Umgang wird häufig das Nachhaltigkeitsziel Nr. 5 Geschlechtergleichstellung der Vereinten Nationen genannt. Dieser Artikel geht mit Hilfe einer Literaturanalyse der Frage nach, inwieweit Forschungsergebnisse aus der führenden Marketingliteratur geeignet sind, Gleichstellung im Sinne des Ziels Nr. 5 voranzutreiben. Dabei wird zunächst das Ziel Nr. 5 erläutert und dann betrachtet, welchen Beitrag es für das Marketing Management zur Zielerreichung ermöglicht. Die Erkenntnisse aus der Forschung bieten eine Basis, wie in der Marketing-Praxis gendersensibel agiert werden kann.
Eine strukturierte Triage in der Notaufnahme durch Pflegefachpersonen leistet einen wesentlichen Beitrag für die schnelle und sichere Identifizierung lebensbedrohlich erkrankter Patienten. Es stehen unterschiedliche Triagesysteme zur Auswahl. Manchester Triage System und Emergency Severity Index sind die hierzulande am häufigsten verwendeten Instrumente. Zu beachten sind jedoch ihre spezifischen Vor- und Nachteile.
Das Delir ist eine Komplikation, die Patienten während ihrer stationären Behandlung erleiden können und trotz Screeninginstrumenten oftmals nicht erkannt werden. Das vorliegende Survey hatte zum Ziel, die Gütekriterien Handhabbarkeit, Akzeptanz und Relevanz aus Sicht der Anwender*innen zu erfragen. Basierend auf einer Literaturrecherche wurde ein standardisierter Fragebogen entwickelt. 45 Pflegenden von drei Pilotstationen haben teilgenommen. Die Auswertung erfolgte deskriptiv. Die Mehrheit (n=25) der Pflegenden hat die Nu-DESC als ein einfaches und kurzes Screeninginstrument wahrgenommen. Als problematisch stellte sich die Herleitung klinischer Konsequenzen aus dem Screening für die Pflegenden dar. 19 Pflegende sahen einen Mehrwert. Die Zielsetzung war jedoch nur der Hälfte der Befragten bekannt. Es wurde deutlich, dass die Nu-DESC von mehr als der Hälfte der Befragten nicht zur Steuerung der pflegerischen Versorgung wahrgenommen wird. Die Nu-DESC ist ein Screeninginstrument, welches – im Sinne der Handhabbarkeit - zumindest im Kontext der drei Stationen als geeignet gelten kann. In Bezug auf die Akzeptanz und Relevanz gibt es in den Daten eindeutige Hinweise für einen erweiterten Schulungsbedarf.
Die Gesundheits- und Kinderkrankenpflege ist ein grundlegender Bestandteil der Netzwerke „Früher Hilfen“, wenn es darum geht, Familien in herausfordernden sozialen und gesundheitlichen Lagen in der Häuslichkeit zu unterstützen. Dieses Arbeitsfeld ist für die Kinderkrankenpflege neu. Die dort stattfindenden Prozesse der Etablierung und deren Auswirkungen auf die Professionsentwicklung sind Forschungsgegenstand dieser Arbeit. Ziel ist es, die Situation der Gesundheits- und Kinderkrankenpflege im Arbeitsfeld Frühe Hilfen im Hinblick auf Professionalisierung und Professionalität zu analysieren. Dazu findet die Situationsanalyse als Weiterentwicklung der Grounded Theory Anwendung. In diesem Beitrag werden die Theoriebezüge und Methoden der Situationsanalyse von Clarke (2012; 2018) vor diesem Forschungshintergrund dargestellt. Anhand des Analyseprozesses werden die Mappingstrategien als Werkzeug der Situationsanalyse erläutert und beispielhaft veranschaulicht. Der methodische Zugewinn durch die Situationsanalyse für den Forschungsgegenstand wird diskutiert. Die Relevanz der Grounded Theory und der Situationsanalyse für die Pflegewissenschaft werden zusammenfassend erörtert.
Eine Nackenflexion beeinflusst nachweislich die Mechanosensibilität von neurodynamischen Testungen der unteren Extremität. In der Literatur wird diskutiert, ob sich dieses Phänomen durch eine erhöhte (intraneurale) Spannung des Nervengewebes und/oder einen protektiven Reflexmechanismus des motorischen Systems erklären lässt. Bislang konnte kein protektiver Mechanismus in Form einer modifizierten muskulären Rekrutierung als mechanosensibler Parameter zwischen der passiven Nackenflexion und der unteren Extremität gemessen werden.
Alle in diese Querschnittsstudie eingeschlossenen 30 asymptomatischen, männlichen Probanden führten den neurodynamischen Straight-Leg-Raise-Test und Slump-Test durch. Um einen möglichen Einfluss der passiven Nackenflexion auf die muskuläre Rekrutierung der unteren Extremität festzustellen, wurden während dieser sensibilisierenden Bewegung die muskuläre Rekrutierung und das Bewegungsausmaß mittels Elektromyografie und Inertialsensorik (kinematische Messtechnik) gemessen.
Die Studienergebnisse bestätigten einen segmentübergreifenden Einfluss der passiven Nackenflexion auf die muskuläre Rekrutierung der unteren Extremität. Deren Muster deuten möglicherweise auf einen protektiven muskulären Mechanismus in endgradigen neurodynamischen Positionen hin.
Die folgende Studie wurde vor dem Hintergrund der zunehmenden Relevanz von ökologisch nachhaltigem Handeln in unserer Gesellschaft aufgrund von wachsenden erlebbaren Auswirkungen durch unsere Lebensweise und den Klimawandel durchgeführt. Für die folgende qualitative Studie wurden fünf Studierende und fünf Berufstätige zu den Hintergründen ihres ökologisch nachhaltigen Handelns befragt. Es wurden zehn Einflussfaktoren identifiziert, welche ökologisch nachhaltiges Handeln von Studierenden und Berufstätigen beeinflussen: Wissen & Informationen; Persönliche Relevanz; empfundene Wichtigkeit & Interesse; Erlebnisse & Erfahrungen (auch ehrenamtliches Engagement); Soziale Umfelder (persönliches, studentisches und berufliches Umfeld); Beeinflussung durch Andere (auch Beeinflussung durch Medien); Positiver Nutzen; Abwägung; Gewohnheiten; Gefühle; Möglichkeiten zur Umsetzung. Als theoretische Basis zur Untersuchung von beeinflussenden Faktoren wurde das psychologische Modell zur Erklärung nachhaltigen Handelns von Hamann, Baumann und Löschinger (2016) hinzugezogen. Des Weiteren wurden drei Aspekte zur positiven Auswirkung von ökologisch nachhaltigem Handeln zur Förderung ökologisch nachhaltigen Handelns in der Gesellschaft gefunden: fortlaufender Prozess; Beeinflussung von Anderen; Ideen zur Förderung von ökologisch nachhaltigem Handeln. Weitere Maßnahmenvorschläge und Handlungsempfehlungen wurden v. a. für die Kontexte Beruf, Studium, Schule und Medien aus den Erkenntnissen der Studie abgeleitet.
Entrapment neuropathies such as carpal tunnel syndrome, radiculopathies, or radicular pain are the most common peripheral neuropathies and also the most common cause for neuropathic pain. Despite their high prevalence, they often remain challenging to diagnose and manage in a clinical setting. Summarising the evidence from both preclinical and clinical studies, this review provides an update on the aetiology and pathophysiology of entrapment neuropathies. Potential mechanisms are put in perspective with clinical findings. The contemporary assessment is discussed and diagnostic pitfalls highlighted. The evidence for the noninvasive and surgical management of common entrapment neuropathies is summarised and future areas of research are identified.
Entrapment neuropathies are a heterogenous condition reflecting distinct underlying pathomechanisms. A contemporary assessment aimed at identifying potential mechanisms may help target management for these patients.
Kreditfinanzierungen im Krankenhauswesen werden u. a. aufgrund bestehender Investitionsstaus und aktueller Herausforderungen aus dem Umgang mit der COVID-19-Pandemie weiter an Bedeutung gewinnen. Der folgende Beitrag fasst die Ergebnisse einer Anfang 2019 veröffentlichten Dissertation zusammen: eine Bestandsaufnahme und Analyse der heutigen Finanzkommunikation zwischen Krankenhaus und Kreditinstitut, die bestehende Problemfelder und kritische Faktoren der Finanzkommunikation identifiziert und Handlungsempfehlungen für beide Parteien zur Verbesserung der Finanzkommunikation und zur Begegnung der Herausforderungen zukünftiger Kreditfinanzierungen ableitet.
Objective
To identify assessment tools used to evaluate patients with temporomandibular disorders (TMD) considered to be clinically most useful by a panel of international experts in TMD physical therapy (PT).
Methods
A Delphi survey method administered to a panel of international experts in TMD PT was conducted over three rounds from October 2017 to June 2018. The initial contact was made by email. Participation was voluntary. An e-survey, according to the Checklist for Reporting Results of Internet E-Surveys (CHERRIES), was posted using SurveyMonkey for each round. Percentages of responses were analysed for each question from each round of the Delphi survey administrations.
Results
Twenty-three experts (completion rate: 23/25) completed all three rounds of the survey for three clinical test categories: 1) questionnaires, 2) pain screening tools and 3) physical examination tests. The following was the consensus-based decision regarding the identification of the clinically most useful assessments. (1) Four of 9 questionnaires were identified: Jaw Functional Limitation (JFL-8), Mandibular Function Impairment Questionnaire (MFIQ), Tampa Scale for Kinesiophobia for Temporomandibular disorders (TSK/TMD) and the neck disability index (NDI). (2) Three of 8 identified pain screening tests: visual analog scale (VAS), numeric pain rating scale (NRS) and pain during mandibular movements. (3) Eight of 18 identified physical examination tests: physiological temporomandibular joint (TMJ) movements, trigger point (TrP) palpation of the masticatory muscles, TrP palpation away from the masticatory system, accessory movements, articular palpation, noise detection during movement, manual screening of the cervical spine and the Neck Flexor Muscle Endurance Test.
Conclusion
After three rounds in this Delphi survey, the results of the most used assessment tools by TMD PT experts were established. They proved to be founded on test construct, test psychometric properties (reliability/validity) and expert preference for test clusters. A concordance with the screening tools of the diagnostic criteria of TMD consortium was noted. Findings may be used to guide policymaking purposes and future diagnostic research.
In der inklusiven Grundschule arbeiten zunehmend verschiedene Professionen, wie bspw. Lehrer*innen, Sonderpädagog*innen oder Schulsozialarbeiter*innen, interprofessionell zusammen. Dieser Wandel in schulischen Arbeitskontexten geht mit veränderten Professionalisierungsanforderungen für die Lehr- und Fachkräfte einher (vgl. Kleina & Tan, 2019, S. 63). Die Praxis interprofessioneller Kooperation in der inklusiven Grundschule ist dabei bisher nur in Teilfragen erforscht (vgl. Moldenhauer, 2019), kaum aber mit Blick auf die Erfahrungen und Erwartungen der pädagogischen Lehr- und Fachkräfte selbst. Hierzu werden Ergebnisse einer quantitativen Bedarfserhebung (N=271), welche im Rahmen des vom BMBF geförderten Forschungs- und Entwicklungsprojektes InproKiG bei Lehrkräften und pädagogischen Fachkräften von Schulteams in Niedersachsen und Hessen durchgeführt wurde, vorgestellt. Die Ergebnisse geben Aufschluss über die Entwicklung und Gestaltung von Qualifizierungsmaßnahmen in diesem Bereich. Neben der Qualifizierung der bereits tätigen Lehr- und Fachkräfte, kann das InproKiG-Manual auch in der Lehrer*innenausbildung eingesetzt werden.
This article is based on an international comparative social policy module held annually at Malmö University (Sweden) with partner universities from several countries. Our study examines the results of intra- and interpersonal dynamics among participants and lecturers, which we call "productive tension", in relation to overarching questions about knowledge acquisition and the importance of reflexivity and reflectivity in the learning process. Students and faculty create a "community of practice" (CoP) (Lave & Wenger 1991) that benefits from a continuous interactive environment and direct engagement. Our study uses a mixed method approach. The analysis considers qualitative data from interviews with the participating students and quantitative data from questionnaires. In this article, we focus on the productive tension inherent in the reflective and reflexive processes. Reflective and reflexive processes are identified that influence the students' experience of cross-border cooperation and their professional identity. Our study also demonstrates how the knowledge about "Social Work" as a profession can be broadened through international comparative teaching and learning. The main conclusion of this work is that reflective and reflexive learning processes in social work education enable participants to see and understand themselves from a broader perspective and strengthen their own professional identity.
Im Rahmen des Forschungsschwerpunktes „Inklusive Bildung“ der Hochschule Osnabrück wurde eine quantitative Erhebung mittels eines schriftlichen Fragebogens durchgeführt.Die Ergebnisse verweisen in vergleichender Perspektive auf unterschiedliche Handlungs- und Sichtweisen der Berufsgruppen hin. Damit ergeben sich verschiedene Chancen sowie Herausforderungen in der Kooperation der Bildungsbereiche – und die Notwendigkeit einer Systematisierung dieser Prozesse.
Introduction: Handovers are a central process for ensuring information continuity in patient care and, therefore, possess a major influence on patient safety as errors due to poor handovers can lead to life-threatening events. Education to improve handovers and ensure safe patient care can be supported by using critical incident reporting systems (CIRS). The aim of the study is to perform a content analysis of a national CIRS-database with regard to identifying adverse events in handovers situations and to derive competencies for the development of continuing education from these findings.
Methods: A meta model served as a research framework to merge the empirical findings with the London protocol of analysing critical events and the Canadian framework of safety competencies. Relevant cases to be investigated were searched in a freely accessible German CIRS database.
Results: A total of 253 case descriptions were found and analysed. Team factors emerged as the most frequently reported influencing factors following the analysis of the London protocol. Communication errors and missing information as well as a lack of appropriate standards and processes appeared to be the main reasons for critical events to occur. Most of the events happened in units involving surgery and intensive care. A mapping of patient safety competences with the reasons for critical events was conducted in order to determine the practical, concrete and handover related competencies.
Conclusion: Data from a CIRS database and theoretical frameworks can be combined to extract meaningful information about patient safety risks in handover situations. The results are useful for developing curricula to improve handovers based on patient safety competencies.
The Brief Symptom Inventory (BSI)-18 is a widely-used tool to assess changes in general distress in patients despite an ongoing debate about its factorial structure and lack of evidence for longitudinal measurement invariance (LMI). We investigated BSI-18 scores from 1,081 patients from an outpatient clinic collected after the 2nd, 6th, 10th, 18th, and 26th therapy session. Confirmatory factor analysis (CFA) was used to compare models comprising one, three, and four latent dimensions that were proposed in the literature. LMI was investigated using a series of model comparisons, based on chi-square tests, effect sizes, and changes in comparative fit index (CFI). Psychological distress diminished over the course of therapy. A four-factor structure (depression, somatic symptoms, generalized anxiety, and panic) showed the best fit to the data at all measurement occasions. The series of model comparisons showed that constraining parameters to be equal across time resulted in very small decreases in model fit that did not exceed the cutoff for the assumption of measurement in variance. Our results show that the BSI-18 is best conceptualized as a four-dimensional tool that exhibits strict longitudinal measurement invariance. Clinicians and applied researchers do not have to be concerned about the interpretation of mean differences over time.
Lückenlose Versorgung
(2020)
IT-Standard für das pflegerische Entlassmanagement.
Der von der Hochschule Osnabrück entwickelte „ePflegebericht“ kann die bisherigen unterschiedlichen papierbasierten Überleitungen ablösen, indem die entsprechenden IT-Systeme interoperabel Dokumente austauschen. Die Pflege erhält mit diesem IT-Standard erstmals einen möglichen Zugang zur Telematikinfrastruktur, um zwischen Einrichtungen und über Sektorengrenzen hinweg pflegerisch relevante Informationen schnell und sicher zu übermitteln.
Background: In aged nursing care receivers, the prevalence of adverse skin conditions such as xerosis cutis, intertrigo, pressure ulcers or skin tears is high. Adequate skin care strategies are an effective method for maintaining and enhancing skin health and integrity in this population.
Objectives: The objective was to summarize the empirical evidence about the effects and effectiveness of non-drug topical skin care interventions to promote and to maintain skin integrity and skin barrier function in the aged, to identify outcome domains and outcome measurement instruments in this field.
Design: An update of a previous systematic review published in 2013 was conducted.
Data sources: Databases MEDLINE and EMBASE via OvidSP and CINAHL (original search January 1990 to August 2012, update September 2012 to May 2018) and reference lists were searched. Forward searches in Web of Science were conducted.
Methods: A review protocol was registered in Prospero (CRD42018100792). Main inclusion criteria were primary intervention studies reporting treatment effects of basic skin care strategies in aged people with a lower limit of age range of 50 years and published between 1990 and 2018. Primary empirical studies were included with experimental study designs including randomized controlled trials and quasi-experimental designs. Methodological quality of included randomized controlled trials was evaluated using the Cochrane Collaboration's Tool for assessing risk of bias. Levels of evidence were assigned to all included studies.
Results: Sixty-three articles were included in the final analysis reporting effects of interventions to treat and/or to prevent skin dryness, pruritus, general skin barrier improvement, incontinence-associated dermatitis, skin tears and pressure ulcers. Skin cleansers containing syndets or amphotheric surfactants compared with standard soap and water improved skin dryness. Lipophilic leave-on products containing humectants decreased skin dryness and reduced pruritus. Products with pH 4 improved the skin barrier. Application of skin protectants and structured skin care protocols decreased the severity of incontinence-associated dermatitis. Formulations containing glycerin and petrolatum reduced the incidence of skin tears. Thirty-five outcome domains were identified with nearly 100 different outcome measurement instruments.
Conclusion: Included studies showed substantial heterogeneity regarding design, interventions and outcomes. Basic skin care strategies including low-irritating cleansers and lipophilic humectant-containing leave-on products are helpful for treating dry skin and improving skin barrier in the aged. Lower pH of leave-on products improves the skin barrier. The number of different outcome domains was unexpectedly high. We recommend to identify critical outcome domains in the field of skin care to make trial results more comparable in the future and to measure possible performance differences between different skin care strategies and products.
The location of manufacturing is operationally and strategically important for multinational companies. The spatial dispersion of manufacturing is determined by firm-specific as well as external factors, both of which are subject to constant change. After decades of offshoring production, the paper uses interview data from UK high value manufacturing companies to explore the recent phenomenon of reshoring and the strategic and operational effects of manufacturing location. The analyses show that concentrating manufacturing in home countries enables firms to increase organizational agility and stimulate innovation. However, under certain conditions, firms also continue benefiting from the known advantages of offshoring. This underlines that there is no universal recommendation for improving competitiveness by a certain spatial configuration of manufacturing. Instead, firms need to consider their specific markets, competitive context, and capabilities when strategizing manufacturing location."
Background: Pancreatic cancer is one of the malignant diseases with the highest cancer-specific mortality. At the time of diagnosis, life expectancy is often already very limited, as it is usually discovered late and in an advanced stage. Coping with cancer is a complex process. Coping strategies of patients with pancreatic cancer probably differ from those of other malignancies. Yet to date, there exists no pancreatic cancer-specific coping model.
Objective: The objective of this scoping review is to explore and characterize the academic literature related to coping processes in patients with pancreatic cancer.
Methods/Design: The JBI's three-step search strategy, combined with the Arksey and O'Malley framework, will be used to identify articles via PubMed/MEDLINE, CINAHL, Cochrane Library, Google Scholar, CAMbase, CareLit, CC Med, Scopus, and PsycARTICLES (Arksey & O'Malley, 2005; Peters et al., 2017). It follows the PRISMA guidelines for scoping reviews (Tricco et al., 2018). Primary and secondary studies and reviews which report on coping with pancreatic cancer (adenocarcinoma) in adults in English or German language will be included in this scoping review, regardless of publication date or study design.
Discussion: This scoping review will add new insights on coping with pancreatic cancer by summarizing current knowledge, and identifying research
In diesem erfahrungsbasierten Artikel geht es um die praktische Anwendung von Recovery-Strukturen-Setting und den Versuch, das Potenzial von Recovery für den rehabilitativen Bereich der Psychiatrie herauszustellen. Darüber hinaus wird weiterer Forschungsbedarf dargestellt. Hintergrund ist ein zehnwöchiges Praktikum in einer Tagesklinik in der Schweiz.
Nervenschmerz ist nicht gleich Nervenschmerz. Um Patienten mit ausstrahlenden Schmerzen, bei denen die Nerven eine Rolle spielen könnten, adäquat zu therapieren, sind eine gründliche Untersuchung und ein fundiertes Clinical Reasoning unerlässlich. Nur dadurch entpuppen sich die beiden Patientinnen mit fast identischen Symptomen als sehr unterschiedlich.
Wir kennen neurodynamische Tests und Behandlungsmethoden, nutzen diese alltäglich in der Praxis und gehen auf Kurse, um mehr darüber zu lernen. Aber was verstehen wir tatsächlich darunter? Kommen wir in unserem Verständnis darüber auf einen gemeinsamen Nenner? Dieser Artikel gibt einen Einblick in die Thematik Neurodynamik. Bisherige Überzeugungen stehen dabei auf dem Prüfstand.
Objectives
The aim of this Delphi survey was to establish an international consensus on the most useful outcome measures for research on the effectiveness of non-pharmacological interventions for migraine. This is important, since guidelines for pharmacological trials recommend measuring the frequency of headaches with 50% reduction considered a clinically meaningful effect. It is unclear whether the same recommendations apply to complementary (or adjunct) non-pharmacological approaches, whether the same cut-off levels need to be considered for effectiveness when used as an adjunct or stand-alone intervention, and what is meaningful to patients.
Setting
University-initiated international survey.
Participants
The expert panel was chosen based on publications on non-pharmacological interventions in migraine populations and from personal contacts. 35 eligible researchers were contacted, 12 agreed to participate and 10 completed all 3 rounds of the survey. To further explore how migraine patients viewed potential outcome measures, four migraine patients were interviewed and presented with the same measurement tools as the researchers.
Procedures
The initial Delphi round was based on a systematic search of the literature for outcome measures used in non-pharmacological interventions for headache. Suggested outcome measures were rated by each expert, blinded towards the other members of the panel, for its usefulness on a 5-point Likert scale ranging from definitely not useful to extremely useful. Results were combined using median values and IQRs. Tools rated overall as definitely or probably not useful were excluded from subsequent rounds. Experts further suggested additional outcome measures that were presented to the panel in subsequent rounds. Additionally, experts were asked to rank the most useful tools and provide information on feasible cut-off levels for effectiveness for the three highest ranked tools.
Results
Results suggest the use of the Migraine Disability Assessment (MIDAS), Headache Impact Test (HIT-6) and headache frequency as primary outcome measures. Patient experts suggested the inclusion of a measure of quality of life and evaluation of associated symptoms and fear of attacks.
Conclusions
Recommendations are for the use of the MIDAS, the HIT-6 and headache frequency, in combination with an outcome measure for quality of life. Associated symptoms and fear of attacks should also be considered as secondary outcomes, if relevant for the individual target population. The cut-off level for effectiveness should be lower for non-pharmacological interventions, especially when used as an adjunct to medication.
Im Rahmen eines Unterauftrags durch die Universität Bremen, die vom Verein Geschäftsstelle Qualitätsausschuss Pflege e.V. mit der Entwicklung eines wissenschaftlich fundierten Verfahrens zur einheitlichen Bemessung des Personalbedarfs in Pflegeeinrichtungen nach qualitativen und quantitativen Maßstäben nach § 113c SGB XI beauftragt wurde, hat die Hochschule Osnabrück Personalfragen in der ambulanten Pflege untersucht.
Background
Diabetes mellitus is a major global health issue with a growing prevalence. In this context, the number of diabetic complications is also on the rise, such as diabetic foot ulcers (DFU), which are closely linked to the risk of lower extremity amputation (LEA). Statistical prediction tools may support clinicians to initiate early tertiary LEA prevention for DFU patients. Thus, we designed Bayesian prediction models, as they produce transparent decision rules, quantify uncertainty intuitively and acknowledge prior available scientific knowledge.
Method
A logistic regression using observational collected according to the standardised PEDIS classification was utilised to compute the six-month amputation risk of DFU patients for two types of LEA: 1.) any-amputation and 2.) major-amputation. Being able to incorporate information which is available before the analysis, the Bayesian models were fitted following a twofold strategy. First, the designed prediction models waive the available information and, second, we incorporated the a priori available scientific knowledge into our models. Then, we evaluated each model with respect to the effect of the predictors and validity of the models. Next, we compared the performance of both models with respect to the incorporation of prior knowledge.
Results
This study included 237 patients. The mean age was 65.9 (SD 12.3), and 83.5% were male. Concerning the outcome, 31.6% underwent any- and 12.2% underwent a major-amputation procedure. The risk factors of perfusion, ulcer extent and depth revealed an impact on the outcomes, whereas the infection status and sensation did not. The major-amputation model using prior information outperformed the uninformed counterpart (AUC 0.765 vs AUC 0.790, Cohen’s d 2.21). In contrast, the models predicting any-amputation performed similarly (0.793 vs 0.790, Cohen’s d 0.22).
Conclusions
Both of the Bayesian amputation risk models showed acceptable prognostic values, and the major-amputation model benefitted from incorporating a priori information from a previous study. Thus, PEDIS serves as a valid foundation for a clinical decision support tool for the prediction of the amputation risk in DFU patients. Furthermore, we demonstrated the use of the available prior scientific information within a Bayesian framework to establish chains of knowledge.
Background
Against the background of a steadily increasing degree of digitalization in health care, a professional information management (IM) is required to successfully plan, implement, and evaluate information technology (IT). At its core, IM has to ensure a high quality of health data and health information systems to support patient care.
Objectives
The goal of the present study was to define what constitutes professional IM as a construct as well as to propose a reliable and valid measurement instrument.
Methods
To develop and validate the construct of professionalism of information management (PIM) and itsmeasurement, a stepwise approach followed an established procedure from information systems and behavioral research. The procedure included an analysis of the pertaining literature and expert rounds on the construct and the
instrument, two consecutive and comprehensive surveys at the national and international level, exploratory and confirmatory factor analyses as well as reliability and validity testing.
Results
Professionalism of information management was developed as a construct consisting of the three dimensions of strategic, tactical, and operational IMas well as of the regularity and cyclical phases of IM procedures as the two elements of professionalism.
The PIM instrument operationalized the construct providing items that incorporated IM procedures along the three dimensions and cyclical phases. These procedures had to be evaluated against their degree of regularity in the instrument. The instrument proved to be reliable and valid in two consecutive measurement phases
and across three countries.
Conclusion
It can be concluded that professionalism of information management is a meaningful construct that can be operationalized in a scientifically rigorous manner. Both science and practice can benefit from these developments in terms of improved self-assessment, benchmarking capabilities, and eventually, obtaining a better understanding of health IT maturity.
Hintergrund
International stellen präventive Hausbesuche (PHB) ein implementiertes Konzept dar. Aufgrund des demografischen Wandels und andauernden Fachkräftemangels werden alternative Versorgungsformen wie PHB benötigt. Ziel der PHB ist, älteren Menschen den Verbleib in ihrem Zuhause und somit ihre präferierte Lebensform möglichst lange zu ermöglichen.
Methodik
Im Rahmen des vorliegenden Scoping-Reviews wurde eine datenbankgestützte, systematische Literaturreche durchgeführt, um einen Überblick der Literatur über PHB darzustellen. Der Fokus der Literaturanalyse lag auf den Effekten PHB, die aus internationalen und nationalen Reviews abgeleitet werden konnten, nationale Studien dienten der Analyse des Konzepts PHB. Es wurden 9 internationale und ein nationales Review sowie 7 nationale Studien eingeschlossen.
Ergebnisse
Die PHB erzielen heterogene Effekte auf die Mortalität, den stationären Krankenhausaufenthalt, die Pflegeheimaufnahme, das Sturzereignis, den funktionellen Status und die Lebensqualität. Die Ergebnisse sprechen tendenziell dafür, dass durch die PHB Pflegebedürftigkeit hinausgezögert oder gar vermieden werden kann.
Schlussfolgerungen
Weitere Forschungsarbeiten zu PHB sind notwendig, um das bisherige Wissen zu ergänzen und mögliche Konzeptanpassungen für eine größere Akzeptanz der Zielgruppe sowie die deutschlandweite Implementierung zu erreichen. Zudem ist die Politik gefordert, die Finanzierung innerhalb Deutschlands sicherzustellen. In Deutschland sind PHB noch nicht flächendeckend implementiert, obwohl verschiedene Projekte in unterschiedlichen Kontexten auf einen anhaltenden gesellschaftlichen Bedarf für und Interesse an PHB hindeuten.
Als Jane mit ihrer kleinen Schwester tobt, schießt ihr plötzlich ein starker Schmerz in Nacken und Kopf. So weit nicht ungewöhnlich und eine Indikation für Physiotherapie. Doch als die junge Studentin erzählt, dass der Kopfschmerz pulsierend ist, wird ihr Therapeut hellhörig und stellt die entscheidenden Fragen.
Planung, Strukturierung und Umsetzung der Entlassung aus dem Krankenhaus gestalten sich vielfach schwierig. Diese Schnittstellenproblematik bezieht sich auf die Überleitung in nachfolgende Versorgungsbereiche, dadurch gefährdete Versorgungskontinuität sowie Informationsverluste und Unstimmigkeiten. „Passing the Baton“ ist ein Leitfaden für ein effektives Entlassungsmanagement in einer Rehabilitationseinrichtung in Wales.
Studiengänge zur Versorgungsforschung in Deutschland : aktueller Stand und zukünftige Perspektiven
(2020)
Ziel der Studie: Ziel dieser Untersuchung war es, die derzeit akkreditierten Versorgungsforschungsstudiengänge in Deutschland im Hinblick auf ihre Strukturdaten und Inhalte zu analysieren.
Methodik: Im Rahmen eines deskriptiven qualitativen Designs wurden die aktuellen Studienverlaufspläne, die Modulhandbücher und die Steckbriefe akkreditierter Masterstudiengänge der Versorgungsforschung inhaltsanalytisch ausgewertet.
Ergebnisse: Die 6 analysierten Studiengänge zeigen sich hinsichtlich ihrer strukturellen Merkmale und lehr-lerninhaltlichen Ausrichtung in den wesentlichen Punkten als homogen. Ziel aller Studiengänge ist es, fach- und disziplinübergreifende personale und soziale Kompetenzen zu fördern, um Versorgungsbedarfe im Gesundheitswesen zu identifizieren, Innovationen der Versorgung zu entwickeln, zu initiieren, zu evaluieren und kritisch zu reflektieren.
Schlussfolgerungen: Trotz ähnlicher Lehr-Lerninhalte bestehen spezifische Ausrichtungen, für die sich die Studierenden vor dem Hintergrund ihrer individuellen Präferenzen entscheiden können. Diese Ergebnisse könnten unter Berücksichtigung aktueller Diskurse und weiterer Erkenntnisse als Grundlage für Empfehlungen zur Entwicklung eines Kerncurriculums dienen.
Die meisten börsennotierten Gesellschaften haben ein Risikofrüherkennungssystem, das vom Abschlussprüfer ohne den Verweis auf schwerwiegende Mängel testiert wird. Tatsächlich zeigen Studien, dass die in der Praxis implementierten Systeme häufig ungeeignet sind, um an sich erkennbare bestandsgefährdende Entwicklungen zu identifizieren. Dies liegt an methodischen Schwächen, z. B. an einer fehlenden Betrachtung der Liquiditätswirkung von Risiken, einer vernachlässigten Analyse von Extremrisiken und insb. am Fehlen einer Risikoaggregation, die auch Kombinationseffekte berücksichtigt. Bei Insolvenzen, wie hier im Beispiel von Gerry Weber, lässt sich bei Betrachtung des dokumentierten Risikomanagementsystems erkennen, dass die gesetzlichen Anforderungen nicht erfüllt wurden. Um solche „überraschenden Insolvenzen“ zu vermeiden, ist es erforderlich, bessere Verfahren zu implementieren und durch Prüfer testieren zu lassen, was bisher nicht konsequent geschieht. Der Beitrag schlägt ein einfaches aber umfassendes Prüfschema für Risikofrüherkennungssysteme vor, das sowohl intern als auch von externen Prüfern verwendet werden kann.
Die häusliche Pflege hat eine kontinuierlich hohe gesundheitswirtschaftliche, gesamtgesellschaftliche wie auch individuelle Bedeutung. Angehörige pflegebedürftiger Menschen benötigen eine bedürfnisorientierte und qualitätsgesicherte Unterstützung bei der häuslichen Pflege. Vor diesem Hintergrund ist zu fragen, welche Evidenz zu Unterstützungsangeboten im Sinne von "Respite Care" für Angehörige vorzufinden ist. Die vorliegende Literaturanalyse bezieht deutsche Studien ein und liefert ausgewählte Ansatzpunkte für den Aufbau, die Evaluation und Weiterentwicklung von Angeboten. Es konnten Bedingungen der Inanspruchnahme, Formen, mögliche Qualitätskriterien und Hinweise zur Wirkung von "Respite Care" bzw. Unterstützung identifiziert werden. Auf Basis der Ergebnisse sollten die Unterstützungsangebote mit Angehörigen gezielt abgestimmt und zukünftig anhand unterschiedlicher Forschungsdesigns überprüft werden.
Der Beitrag geht der Frage nach, wie eine vertrauensvolle Zusammenarbeit mit der Ausgestaltung interprofessioneller Kooperationen von Lehr- und Fachkräften in Grundschulteams zusammenhängt. Zunächst wird die Bedeutung von Vertrauen in der Zusammenarbeit als Voraussetzung für interprofessionelle Kooperation behandelt und anschließend durch die Darstellung und Diskussion quantitativer Ergebnisse eines Forschungs- und Entwicklungsprojektes zur interprofessionellen Kooperation in inklusiven Grundschulen konkretisiert. Die Studienergebnisse zeigen, dass die befragten Lehr- und Fachkräfte (n=208) enger und intensiver zusammenarbeiten, je stärker das Vertrauensniveau im Kollegium ausgeprägt ist. Schlussfolgernd sollten Fort- und Weiterbildungsangebote für Lehr- und Fachkräfte inklusiver Grundschulen auch die Entwicklung, Aufrechterhaltung und Intensivierung einer vertrauensvollen interprofessionellen Kooperation unterstützen.
Virtuelle Führung Wie Vertrauensaufbau und Informationsaustausch in virtuellen Teams gelingen
(2020)
Die Geschichte von »Wellness« lässt sich lange zurückverfolgen. Der Artikel stellt einige Eckpfeiler dieser bewegten Geschichte dar. Aufgezeigt wird vor allem, wie »Wellness« gerade im deutschsprachigen Raum auf offene Ohren stieß und wie der Begriff durch eine hemmungslose Kommerzialisierung seinen ursprünglichen Bedeutungsgehalt veränderte.
In den meisten Unternehmen stellt das Einstellungsinterview nach der Sichtung der Bewerbungsunterlagen die einzige Methode der Personalauswahl dar. Umso wichtiger ist es, dass diese Methode möglichst valide die Eignung der Kandidaten erfassen kann. Unbewusste Beurteilungen funken hier jedoch oft dazwischen. Eine Studie hat die Bedeutung der Ähnlichkeit zwischen Interviewer und Bewerber untersucht.
Hintergrund Die physiotherapeutische Dokumentation spielt im Therapieprozess eine wichtige Rolle, erfolgt jedoch auf unterschiedlichste Weise. Es existieren derzeit eine Vielzahl von Softwarelösungen für die physiotherapeutische Dokumentation, welche sich jedoch in ihren Funktionalitäten stark unterscheiden. Ziel Mithilfe einer Befragung soll ein Konsens von Expertenaus der Physiotherapie im Themengebiet der softwarebasierten Dokumentation ermittelt werden. Anhand der Ergebnisse wird ein Anforderungskatalog für die Entwicklung einer neuartigen und benutzerorientierten Dokumentationssoftware erstellt. Methode Online-Delphi-Befragung mit neun Experten über drei Befragungswellen.
Ergebnisse Hinsichtlich der Anforderungen an die Anamnese konnte ein Konsens erzielt werden. Bei der Gliederung des Befundes kam es zu keiner Übereinstimmung der Experten. Das Ergebnis lässt sich durch unterschiedliche manualtherapeutische Konzepte erklären, die für die Befunderhebung verwendet wurden. Schlussfolgerung Eine softwarebasierte Dokumentation sollte standardisierter als bisher erfolgen, um den ClinicalReasoning-Prozess zu unterstützten. Gleichzeitig ist dabei eine gewisse Flexibilität geboten. Die gesammelten Anforderungen können für die Entwicklung einer neuartigen und benutzerorientierten mobilen Anwendung zur Effizienzsteigerung in der physiotherapeutischen Dokumentation verwendet werden.