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The TIGER Initiative
(2016)
Background: Lumbar discectomy is considered a safe, efficacious and cost-effective treatment for selected cases of patients with leg pain associated with the presence of a disc protrusion. But despite technically successful surgery, 30 % of patients complain of persistent pain on long-term follow up. Identification of possible predictors for a negative outcome is important, in the search for appropriate pre- and/or post-operative care and prevention of persistent disability. There is some evidence in the literature that quantitative sensory testing (QST) measures may play a role in prediction of patients’ pain persistency, however, this has never been investigated in patients undergoing lumbar discectomy.
Objective: The aim of this study is to determine the predictive value of QST parameters, in combination with previously documented predictor variables such as medical/psychological/cognitive behavioural factors, in patients with lumbar radiculopathy and/or radicular pain, for predicting patients’ clinical outcome after lumbar discectomy.
Method: Participants with radiculopathy and/or radicular pain and confirmed imaging diagnosis of nerve root compression will be recruited from the elective surgery waitlist at one hospital. All participants will undergo lumbar discectomy performed by one neurosurgeon. A standardized QST protocol comprising all of the somatosensory sub-modalities that are mediated by different primary afferents (C-, Aδ-, Aβ-) will be performed prior to surgery. QST will be conducted in the patients’ main pain area and contralateral side, in the affected dermatome and at a remote control site. The presence of other predictor variables will be captured by questionnaires. Follow-up at 3 months will include QST and measurements of pain intensity, pain descriptors, functional status, health related quality of life, return to work and health care utilisation. A further 1-year follow-up will include the same measurements except QST.
Results/Conclusions: Identification of new predictor variables may assist in the development of pre-surgical screening methods and in targeted pre- and/or post-operative patient care, with the potential to improve patients’ functional status, quality of life, work capacity whilst also reducing health care costs associated with persistent disability
In this article, we build on Stigler and Becker’s (1977) “consumption capitaltheory” and propose a novel conceptualization of film quality for the analysisof motion picture franchises. Generally, this theorypredicts that the utilityconsumers derive from a particular goodor service increases with prior con-sumption. We test our theoretical conjectures by drawing on the population ofsequels that were running in the US between 1992 and 2011. The empiricalresults point to the explanatory power of the proposed framework. Filmexecutives may use our findings to improve the profitability of their sequelproductions. From a theoretical point of view, consumption capital theoryallows for a more refined analysis of sequel performance along differentdimensions. Moreover, it may provide a fruitful basis for the analysis of otherserial media content, including books, TV, music, and games.
Geschäftsmodelle sind genuin ein wichtiger Schlüssel zur Logik und systematischen Darstellung unternehmerischen Treibens mit Berücksichtigung aller beteiligten Akteure und deren Aktivitäten. Trotz des Bewusstseins um die organisch-systemischen Verflechtungen von Unternehmen mit sämtlichen Stakeholdern, liegt auch bei Geschäftsmodellen der Energiewirtschaft der primäre Fokus i. d. R. darauf, das Leistungsversprechen gegenüber dem Kunden (value proposition) in ökonomische Unternehmenserträge (value captured, revenue streams) zu überführen. Dieser Beitrag geht am Beispiel von Stromspeichern der Frage nach, wie das Grundverständnis von Geschäftsmodellen theoretisch und praktisch erweitert werden muss, um sich nachhaltiger auf die Zukunft einzustellen. Dabei wird die Form des suffizienzorientierten Geschäftsmodells als Gestaltungsrahmen herausgearbeitet.
Social determinants of health that influence the healthy living process in a vulnerable community
(2016)
Die vorliegende Studie geht mit Hilfe eines Online-Experiments der Frage nach, welchen Einfluss die Seniorität sowie das Geschlecht der Interviewer im Einstellungsinterview auf die Wahrnehmung potentieller Bewerber hat. Es zeigt sich, dass Interviewer, die eine gewisse Seniorität aufweisen (älter sind, viel Berufserfahrung haben und weiter oben in der Hierarchie des Unternehmens stehen) als professioneller und sozial kompetenter wahrgenommen werden. Männliche Interviewer profitieren stärker von diesem Senioritätseffekt als weibliche. Darüber hinaus wirkt sich das Erscheinungsbild der Interviewer (gepflegtes Äußeres, angemessene Kleidung und Attraktivität) auf die wahrgenommenen Professionalität und Sozialkompetenz des Interviewers sowie auf die Bewertung des Unternehmens als Arbeitgeber positiv aus.
Hochschule und Universität Osnabrück haben mit regionalen Partnern (Stadt, Landkreis, Bistum, evangelisch-lutherischem Kirchenkreis, Kompetenzzentrum Gesundheitswirtschaft) die Grundsatzvereinbarung unterzeichnet, in Osnabrück einen Gesundheitscampus zu etablieren. Das Ziel ist, einen Ort zu schaffen, an dem Wissenschaft, Unternehmen der Gesundheitsversorgung, Träger von Gesundheitseinrichtungen und Politik zusammenkommen, um innovative Versorgungskonzepte für die Region zu erproben. „ROSE – das Lernende Gesundheitssystem in der Region Osnabrück-Emsland“ ist ein Großprojekt im Rahmen des Gesundheitscampus Osnabrück, das von dem Niedersächsischen Ministerium für Wissenschaft und Kultur (MWK) über 5 Jahre gefördert wird. Dabei wird das Prinzip des Lernens durch Feedback angewendet. Das bedeutet, dass durch Forschung in und mit der Praxis Evidenz im Sinne von practice-based evidence erzeugt wird, d.h. Evidenz für eine bessere Versorgungspraxis unter Berücksichtigung städtischer und ländlicher Strukturen. Dies hat zur Konsequenz, dass der Transferprozess zwischen Hochschule und Versorgungspraxis nicht am Ende sondern bereits am Anfang steht. Mit dem Ansatz einer wiederkehrenden Abfolge von Forschungsfragen und Analysen von Daten aus der Versorgungspraxis rekurriert ROSE auf das Prinzip des „Learning Health Care System“ (IOM, 2007). Im Rahmen von ROSE stimmen sich Hochschule und Universität Osnabrück ab, um die Ziele des Gesundheitscampus zu erreichen. Die geplante Umsetzung wird anhand eines Modells mit fünf Maßnahmen vorgestellt. Diese bauen auf der Vielfalt von bereits bestehenden Gesundheitsstudiengängen in Osnabrück auf und bringen Forschung, Nachwuchsförderung und Translation von Forschungsergebnissen zusammen.