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Institute
Aims and Objectives:
Preventive home visits are a low-threshold counselling and support approach. They have been reported to achieve heterogeneous effects. However, preventive home visits have the potential to reduce the risk of becoming dependent on long-term care. The aim of this study is to investigate the effect of preventive home visits as a nursing intervention on health-related quality of life of older people in a longitudinal survey and to develop recommendations for which target groups preventive home visits have the highest benefit. The sample consisted of 75 people, aged between 65 and 85, who were able to understand and speak German, had not yet been eligible for benefits from the long-term care insurance and lived in the municipality under study.
Methodological Design and Justification:
A quantitative longitudinal study in order to investigate the effects of preventive home visits.
Ethical Issues and Approval:
There were no ethical concerns. Accordingly, ethical approval was granted.
Research Methods, Results and Conclusions:
The health-related quality of life was recorded four times between 01/2017 and 08/2020 with the Short-Form- Health- Survey- 12 and analysed using descriptive statistics. Results reveal that the physical health status cannot be easily influenced over a short period of time. The main effect, however, is that preventive home visits have a significant positive effect on the mental health status. The main topics during the home visits were mobility, nutrition and social participation. Increased knowledge and motivation for preventive behaviour extended the autonomy of older people. Accordingly, preventive home visits can support a self-determined life in a familiar environment. The results of the present study show that preventive home visits as a nursing intervention in rural areas are successful. In Germany, preventive home visits have not yet been implemented on a regular basis. In order to do so, a general definition of the concept is needed. Preventive home visits should be officially included in the regular health care services in Germany.
Hintergrund
Demografisch bedingt wird sich die Anzahl pflegebedürftiger Menschen weiter erhöhen. Tragende Säule der pflegerischen Versorgung sind ihre Angehörigen, die den Großteil der Pflegeaufgaben übernehmen. Dies hat jedoch oftmals Auswirkungen auf ihre eigene Gesundheit und ihr Wohlbefinden.
Methodisches Vorgehen
Mit dem Fragebogen zur Angehörigenresilienz und -belastung (FARBE) liegt ein Instrument vor, um sowohl die Resilienz als auch Belastung pflegender Angehöriger zu ermitteln. Der Fragebogen wurde im Rahmen der Pflegestudie des VdK-Sozialverbands genutzt und von 12.475 Angehörigen komplett ausgefüllt. Durch eine multiple lineare Regression wurden Einflüsse und ihre Wirkstärke auf die Resilienz und Belastung analysiert.
Ergebnisse
Angehörige von Menschen mit Demenz, Depression oder hohem Pflegegrad weisen eine stärkere Belastung auf. Demenz und Depression mindern zudem die Resilienz. Positiv wirkt sich die soziale Unterstützung aus. Ebenso bedingt ein höheres Alter eine stärkere Resilienz.
Schlussfolgerungen
Im Ergebnis dieser Arbeit gelang eine Identifikation von relevanten Einflussfaktoren. Dies ermöglicht, Unterstützungs- und Entlastungsangebote auf ihre Anwendung und Wirksamkeit zu überprüfen. Besondere Bedeutung haben Unterstützungsangebote für Angehörige von Menschen mit Demenz, Depression und/oder höheren Pflegegraden. Stressreduzierende Maßnahmen und das Bilden sozialer Netzwerke für Angehörige können weitere Maßnahmen zur Stärkung der Resilienz und Abschwächung von Belastung sein.
The study addresses staffing and workforce issues for home‐ and community‐based long‐term care in Germany. It is based on a study aimed at developing staffing recommendations for home‐care provider organisations. The study was commissioned within the regulation of the German long‐term care act. Following an exploratory literature search on staffing issues in home‐ and community‐based care qualitative interviews with 30 experts in home care were conducted. In addition, time needed for different interventions in homes of people in need of care (n = 129) was measured. Ethical approval for the study was obtained. The literature on the topic is limited. In Germany, no fixed staff‐to‐client ratio exists, but staffing is determined primarily by reimbursement policies, not by care recipients’ needs. The results of the interviews indicated that staffing ratios are not the main concern of home‐care providers. Experts stressed that general availability of staff with different qualification levels and the problems of existing regulation on services and their reimbursement are of higher concern. The measurement of time needed for selected interventions reveals the huge heterogeneity of home‐care service delivery and the difficulty of using a task‐based approach to determine staffing levels. Overall, the study shows that currently demand for home‐care exceeds supply. Staff shortage puts a risk to home care in Germany. Existing approaches of reimbursement‐driven determination of staffing levels have not been sufficient. A new balance between staffing, needs and reimbursement policies needs to be developed.
Die COVID-19-Pandemie stellt qualitativ Forschende in Pflege- und Gesundheitswissenschaft vor besondere Herausforderungen: Persönliche Interviews von Angesicht zu Angesicht sind ethisch nur schwer zu rechtfertigen. Dieser Artikel beleuchtet methodische Aspekte sowie Vor- und Nachteile zweier alternativer Formen der Interviewdurchführung: des digitalen Videointerviews und des qualitativen Telefoninterviews. Beide Varianten können für die qualitative Interviewforschung eingesetzt werden, sofern technische und ethische Aspekte sowie Vorschriften des Datenschutzes ausreichend beachtet werden. Die Chancen hinsichtlich Durchführbarkeit, Praktikabilität, Anwendbarkeit, TeilnehmerInnenrekrutierung und Teilhabe sind als hoch einzuschätzen.
Chronic illness can have a profound impact on couples’ relationships. In dealing with relational changes, new constructions and forms of relationships may arise. In the context of a larger grounded theory study on relational processes and practices in couples faced with chronic illness, this article focuses on concurrent relationships as an alternative form of relationship construction which embodies an additional relationship existing parallel to that of the couple confronted with chronic illness. Based on qualitative interviews with a subsample of five persons within the larger study, conditions for the development and characteristics of concurrent relationships are presented. From an individual and shared life questioned by chronic illness, concurrent relationships are formed in the attempt to be able to live on together in a new partner relationship and a continued care relationship. This can lead to new constructions of relationships, family life, and social relations in everyday life.
In der qualitativen Studie soll erstmalig ein realitätsnahes Abbild der Zusammenarbeit mit ausländischen Ärzten/innen aus der Perspektive der Pflege dargestellt werden. Es wurden 11 leitfadengestützte Interviews mit 13 Pflegekräften geführt und mittels der Grounded Theory ausgewertet. Alle Pflegekräfte berichten von alltäglichen Herausforderungen, wobei sprachliche Barrieren und die Einstellung zur Gleichberechtigung von Mann und Frau am häufigsten genannt wurden. Es wurde deutlich, dass die Kliniken vor der Aufgabe stehen, das Personalmanagement zu professionalisieren, um den langfristig bestehenden Konflikten entgegenzuwirken
Objective: To understand the meaning of the Learning Incubator as a teaching and learning technology in the nursing area.
Method: Qualitative research, supported by grounded theory. Data was collected from March to November 2019, through interviews with guiding questions and hypotheses directed at two different groups. The analysis was done by comparative data analysis and included open, axial and integrated coding, as proposed by the method. The theoretical sample included 23 participants, which were nurses, technicians, and nursing students.
Results: The delimitation of the categories converged in the phenomenon (Re)signifying knowledge and practices in the Learning Incubator. Guided by the paradigmatic model, the categories were named according to the three following components: Condition: Recognizing that the being and the professional practice are inextricable; Action/interaction: Revisiting professional practices that are repetitive and mechanic; Consequence: Referring to the reflections and knowledge constructed in the Learning Incubator.
Conclusion: The Learning Incubator, as seen by the study participants, is not limited to the Incubator meetings or the themes addressed in it. Beyond a welcoming physical space, the Incubator expands itself and becomes a tool that promotes self-reflection and self-assessment of professional behaviors and attitudes.
Hintergrund: Die Gesundheitskompetenz (GK) gilt als bedeutender Prädiktor für die Gesundheit. In der deutschen Bevölkerung ist sie nur unzureichend ausgeprägt. Die vorliegende Untersuchung geht der Frage nach, welchen Beitrag die Gesundheitsprofessionen zur Förderung der GK leisten können.
Ziel: In dieser Arbeit werden das Verständnis der Gesundheitsprofessionen von GK sowie fördernde und hemmende Faktoren bei ihrer Vermittlung untersucht.
Methode: Die Untersuchung wurde als qualitative Studie im Design der Grounded Theory durchgeführt. Es wurden 16 halbstrukturierte, leitfadengestützte Interviews geführt.
Ergebnis: Die Ergebnisse verdeutlichen das Verständnis der Gesundheitsprofessionen von GK als Empowerment zu mehr Gesundheit. Dies soll mit einem Wechsel zur holistischen Perspektive auf die Menschen und der Verortung der Verantwortung für die Stärkung von GK in Politik und Gesellschaft gelingen. Voraussetzung dafür ist die vermehrte Aufmerksamkeit des Themas in Theorie und Praxis.
Schlussfolgerung: Aus den Ergebnissen dieser Untersuchung lassen sich Unterstützungsmaßnahmen für die Gesundheitsprofessionen bei ihrer Aufgabe, GK zu vermitteln, ableiten. Für ihre Mitarbeit muss intensiv geworben werden, zudem sind insbesondere politische Maßnahmen bedeutend, die auf ein höheres gesellschaftliches Engagement hinwirken.
Objective:
to carry out a theoretical reflection on the Nursing Now Campaign and the experience of the unexpected irruptions facing the pandemic period.
Method:
a theoretical-reflective study, supported by the theoretical framework of complexity thinking. It aims at understanding the dialogic between the notions of order, disorder and organization, which translate the transition from simplification to complexity of the pandemic phenomenon and its relation to the theme of Nursing Now and Nursing in the future.
Results:
the universe of phenomena is simultaneously composed of order, disorder and organization. Reasserting the central role of Nursing in the health team, facing the irruptions and uncertainties caused by the current pandemic, implies the ability to dialog with disorder and raise a new and more complex global (re)organization of the being and doing Nursing.
Conclusion:
in addition to answers, theoretical reflection raises new questions and irruptions. The inseparability between the notions of order and disorder in the evolutionary dynamics of the Nursing system is conceived and the promotion of even more complex levels of organization, management and Nursing assistance to achieve universal access to health is advocated.
Objective:
To understand the meaning of entrepreneurial nursing care as inducer of healthy practices in vulnerable communities.
Method:
Grounded theory, whose data collection took place between March and December 2019, from interviews with 19 participants from the central region of Rio Grande do Sul, Brazil and comparative data analysis.
Results:
The phenomenon was delimited: Experiencing small/big transformations in the invisibility of everyday life in promoting healthy practices in vulnerable communities. Conducted by the paradigmatic model, the categories were named based on the components: Condition: Making choices and negotiating non-negotiable exchanges; Action/interaction: Motivating oneself to maintain basic human needs; Consequence: Broadening perspectives and transcending personal and collective boundaries.
Conclusion:
Entrepreneurial nursing care as inducer of healthy practices in vulnerable communities is not reduced to a scientific theory or to the linear and decontextualized apprehension of healthy living, but extends to reach small/big transformations that occur in the invisibility of everyday life.
Beratung leistet einen wichtigen Beitrag zur Stärkung und Stabilisierung der häuslichen Pflege. Ein geeignetes Instrument zur Unterstützung einer systematischen Situationsanalyse und zur Erfassung des Beratungsbedarfes kann die Qualität der Beratung verbessern und auf ein einheitliches Niveau heben. Auf Basis einer systematischen Literaturrecherche werden in diesem Beitrag acht Assessmentinstrumente vorgestellt, die für die Beratungsangebote nach SGB XI in Frage kommen. Dabei zeigt sich Entwicklungsbedarf für ein Instrument, welches die Besonderheiten des intrapersonalen Beratungsprozesses berücksichtigt und unabhängig vom gesetzlich definierten Beratungsanlass zum Einsatz kommen kann.
In der Gesundheitsversorgung kommt es vermehrt zu ethischen Konfliktsituationen. Gründe dafür sind unter anderen der demografische Wandel und die Zunahme an chronisch Erkrankten. Somit werden neben medizinischen und pflegerischen auch ethische Kompetenzen benötigt. Verschiedene Formen ethischer Fallbesprechungen werden genutzt, um in Form eines partizipativen Entscheidungsfindungsprozesses ethisch begründete Handlungsempfehlungen zu treffen. Das Malteser-Konzept, welches auf Grundlage der Nimwegener-Methode entwickelt wurde, enthält eine sechsschrittige Gesprächsstrukturierung für interne prospektive Fallbesprechungen und beinhaltet zudem die vier ethischen Grundsätze der Prinzipienethik. Insgesamt kann die Inanspruchnahme ethischer Fallbesprechungen sowohl die Patienten- als auch die Mitarbeiterzufriedenheit steigern und als Nebeneffekt weitere positive Wirkungen erzielen.
Hintergrund
International stellen präventive Hausbesuche (PHB) ein implementiertes Konzept dar. Aufgrund des demografischen Wandels und andauernden Fachkräftemangels werden alternative Versorgungsformen wie PHB benötigt. Ziel der PHB ist, älteren Menschen den Verbleib in ihrem Zuhause und somit ihre präferierte Lebensform möglichst lange zu ermöglichen.
Methodik
Im Rahmen des vorliegenden Scoping-Reviews wurde eine datenbankgestützte, systematische Literaturreche durchgeführt, um einen Überblick der Literatur über PHB darzustellen. Der Fokus der Literaturanalyse lag auf den Effekten PHB, die aus internationalen und nationalen Reviews abgeleitet werden konnten, nationale Studien dienten der Analyse des Konzepts PHB. Es wurden 9 internationale und ein nationales Review sowie 7 nationale Studien eingeschlossen.
Ergebnisse
Die PHB erzielen heterogene Effekte auf die Mortalität, den stationären Krankenhausaufenthalt, die Pflegeheimaufnahme, das Sturzereignis, den funktionellen Status und die Lebensqualität. Die Ergebnisse sprechen tendenziell dafür, dass durch die PHB Pflegebedürftigkeit hinausgezögert oder gar vermieden werden kann.
Schlussfolgerungen
Weitere Forschungsarbeiten zu PHB sind notwendig, um das bisherige Wissen zu ergänzen und mögliche Konzeptanpassungen für eine größere Akzeptanz der Zielgruppe sowie die deutschlandweite Implementierung zu erreichen. Zudem ist die Politik gefordert, die Finanzierung innerhalb Deutschlands sicherzustellen. In Deutschland sind PHB noch nicht flächendeckend implementiert, obwohl verschiedene Projekte in unterschiedlichen Kontexten auf einen anhaltenden gesellschaftlichen Bedarf für und Interesse an PHB hindeuten.
Studiengänge zur Versorgungsforschung in Deutschland : aktueller Stand und zukünftige Perspektiven
(2020)
Ziel der Studie: Ziel dieser Untersuchung war es, die derzeit akkreditierten Versorgungsforschungsstudiengänge in Deutschland im Hinblick auf ihre Strukturdaten und Inhalte zu analysieren.
Methodik: Im Rahmen eines deskriptiven qualitativen Designs wurden die aktuellen Studienverlaufspläne, die Modulhandbücher und die Steckbriefe akkreditierter Masterstudiengänge der Versorgungsforschung inhaltsanalytisch ausgewertet.
Ergebnisse: Die 6 analysierten Studiengänge zeigen sich hinsichtlich ihrer strukturellen Merkmale und lehr-lerninhaltlichen Ausrichtung in den wesentlichen Punkten als homogen. Ziel aller Studiengänge ist es, fach- und disziplinübergreifende personale und soziale Kompetenzen zu fördern, um Versorgungsbedarfe im Gesundheitswesen zu identifizieren, Innovationen der Versorgung zu entwickeln, zu initiieren, zu evaluieren und kritisch zu reflektieren.
Schlussfolgerungen: Trotz ähnlicher Lehr-Lerninhalte bestehen spezifische Ausrichtungen, für die sich die Studierenden vor dem Hintergrund ihrer individuellen Präferenzen entscheiden können. Diese Ergebnisse könnten unter Berücksichtigung aktueller Diskurse und weiterer Erkenntnisse als Grundlage für Empfehlungen zur Entwicklung eines Kerncurriculums dienen.
Background: Pancreatic cancer is one of the malignant diseases with the highest cancer-specific mortality. At the time of diagnosis, life expectancy is often already very limited, as it is usually discovered late and in an advanced stage. Coping with cancer is a complex process. Coping strategies of patients with pancreatic cancer probably differ from those of other malignancies. Yet to date, there exists no pancreatic cancer-specific coping model.
Objective: The objective of this scoping review is to explore and characterize the academic literature related to coping processes in patients with pancreatic cancer.
Methods/Design: The JBI's three-step search strategy, combined with the Arksey and O'Malley framework, will be used to identify articles via PubMed/MEDLINE, CINAHL, Cochrane Library, Google Scholar, CAMbase, CareLit, CC Med, Scopus, and PsycARTICLES (Arksey & O'Malley, 2005; Peters et al., 2017). It follows the PRISMA guidelines for scoping reviews (Tricco et al., 2018). Primary and secondary studies and reviews which report on coping with pancreatic cancer (adenocarcinoma) in adults in English or German language will be included in this scoping review, regardless of publication date or study design.
Discussion: This scoping review will add new insights on coping with pancreatic cancer by summarizing current knowledge, and identifying research
In diesem erfahrungsbasierten Artikel geht es um die praktische Anwendung von Recovery-Strukturen-Setting und den Versuch, das Potenzial von Recovery für den rehabilitativen Bereich der Psychiatrie herauszustellen. Darüber hinaus wird weiterer Forschungsbedarf dargestellt. Hintergrund ist ein zehnwöchiges Praktikum in einer Tagesklinik in der Schweiz.
Im Rahmen eines Unterauftrags durch die Universität Bremen, die vom Verein Geschäftsstelle Qualitätsausschuss Pflege e.V. mit der Entwicklung eines wissenschaftlich fundierten Verfahrens zur einheitlichen Bemessung des Personalbedarfs in Pflegeeinrichtungen nach qualitativen und quantitativen Maßstäben nach § 113c SGB XI beauftragt wurde, hat die Hochschule Osnabrück Personalfragen in der ambulanten Pflege untersucht.
Background: In aged nursing care receivers, the prevalence of adverse skin conditions such as xerosis cutis, intertrigo, pressure ulcers or skin tears is high. Adequate skin care strategies are an effective method for maintaining and enhancing skin health and integrity in this population.
Objectives: The objective was to summarize the empirical evidence about the effects and effectiveness of non-drug topical skin care interventions to promote and to maintain skin integrity and skin barrier function in the aged, to identify outcome domains and outcome measurement instruments in this field.
Design: An update of a previous systematic review published in 2013 was conducted.
Data sources: Databases MEDLINE and EMBASE via OvidSP and CINAHL (original search January 1990 to August 2012, update September 2012 to May 2018) and reference lists were searched. Forward searches in Web of Science were conducted.
Methods: A review protocol was registered in Prospero (CRD42018100792). Main inclusion criteria were primary intervention studies reporting treatment effects of basic skin care strategies in aged people with a lower limit of age range of 50 years and published between 1990 and 2018. Primary empirical studies were included with experimental study designs including randomized controlled trials and quasi-experimental designs. Methodological quality of included randomized controlled trials was evaluated using the Cochrane Collaboration's Tool for assessing risk of bias. Levels of evidence were assigned to all included studies.
Results: Sixty-three articles were included in the final analysis reporting effects of interventions to treat and/or to prevent skin dryness, pruritus, general skin barrier improvement, incontinence-associated dermatitis, skin tears and pressure ulcers. Skin cleansers containing syndets or amphotheric surfactants compared with standard soap and water improved skin dryness. Lipophilic leave-on products containing humectants decreased skin dryness and reduced pruritus. Products with pH 4 improved the skin barrier. Application of skin protectants and structured skin care protocols decreased the severity of incontinence-associated dermatitis. Formulations containing glycerin and petrolatum reduced the incidence of skin tears. Thirty-five outcome domains were identified with nearly 100 different outcome measurement instruments.
Conclusion: Included studies showed substantial heterogeneity regarding design, interventions and outcomes. Basic skin care strategies including low-irritating cleansers and lipophilic humectant-containing leave-on products are helpful for treating dry skin and improving skin barrier in the aged. Lower pH of leave-on products improves the skin barrier. The number of different outcome domains was unexpectedly high. We recommend to identify critical outcome domains in the field of skin care to make trial results more comparable in the future and to measure possible performance differences between different skin care strategies and products.
Planung, Strukturierung und Umsetzung der Entlassung aus dem Krankenhaus gestalten sich vielfach schwierig. Diese Schnittstellenproblematik bezieht sich auf die Überleitung in nachfolgende Versorgungsbereiche, dadurch gefährdete Versorgungskontinuität sowie Informationsverluste und Unstimmigkeiten. „Passing the Baton“ ist ein Leitfaden für ein effektives Entlassungsmanagement in einer Rehabilitationseinrichtung in Wales.