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Qualität in der häuslichen Pflege : Ansätze zu einer lebensweltorientierten Weiterentwicklung
(2014)
Handovers need a common ground on the clinical cases between the members of the successive shifts to establish continuity of care. Conventional electronic patient record systems (EHR) proved to be only insufficiently suitable for supporting the grounding process. Against this background we proposed a basic concept for a handover EHR that extends general EHRs in particular openEHR based systems. The resulting handover information model was implemented in a database and evaluated based on 120 clinical cases. The information items of these cases could be mapped successfully to the model, however, the new class “anticipatory guidance” needed to be introduced. The evaluation also demonstrated the importance of highly aggregated information on the clinical case, opinions and meta-information such as the relevance of an item during handovers. Based on these findings, in particular the handover database, handover EHR applications are currently developed to support the grounding process.
Due to the emerging evidence of health IT as opportunity and risk for clinical workflows, health IT must undergo a continuous measurement of its efficacy and efficiency. IT-benchmarks are a proven means for providing this information. The aim of this study was to enhance the methodology of an existing benchmarking procedure by including, in particular, new indicators of clinical workflows and by proposing new types of visualisation. Drawing on the concept of information logistics, we propose four workflow descriptors that were applied to four clinical processes. General and specific indicators were derived from these descriptors and processes. 199 chief information officers (CIOs) took part in the benchmarking. These hospitals were assigned to reference groups of a similar size and ownership from a total of 259 hospitals. Stepwise and comprehensive feedback was given to the CIOs. Most participants who evaluated the benchmark rated the procedure as very good, good, or rather good (98.4%). Benchmark information was used by CIOs for getting a general overview, advancing IT, preparing negotiations with board members, and arguing for a new IT project.
Das Buch stellt ein Grundlagenwerk dar, in dem wissenschaftlich basierte und in der Praxis bewährte Methoden und Instrumente zur kontinuierlichen und systematischen Qualitätsentwicklung in der Pflege vorgestellt und diskutiert werden. Die Autoren stützen sich in ihren Beiträgen auf langjährige Forschungs- und Entwicklungsarbeit, die im Rahmen des deutschen Netzwerks für Qualitätssicherung in der Pflege (DNQP) im Dialog mit Kooperationspartnern auf nationaler und internationaler Ebene geleistet wurde. Der Schwerpunkt liegt dabei auf den Expertenstandards in der Pflege.
Sterbende Menschen begleiten
(2014)
Hintergrund: Obwohl nationale und internationale Fachgesellschaften die vaginale Geburt nach Sectio caesarea empfehlen, wird ein außerklinischer Geburtsort vor allem vor dem Hintergrund der Gefahr einer Uterusruptur und möglichen Placentalösungsstörungen kritisch diskutiert. Dennoch entscheidet sich eine steigende Anzahl von Frauen mit Status nach Sectio caesarea für eine Geburt im außerklinischen Setting. Hier stellt sich die Frage nach dem maternalen und neonatalen Outcome in internationalen Studien.
Methode: Literaturrecherche zum Outcome bei vaginaler Geburt nach Sectio caesarea im außerklinischen Setting in den Datenbanken Medline, Cinahl, Embase und in der Cochrane Library in deutscher und englischer Sprache ohne Einschränkung des Erscheinungsjahrs.
Ergebnis: In insgesamt 5 Studien wurde eine vaginale Geburtenrate zwischen 73,5 und 98% beschrieben. Nur in einer Studie fand sich eine Uterusruptur. Blutungen/Placentalösungsstörungen wurden in 2 Studien beschrieben (0,5 und 1,7%). Keine der Studien beschrieb mütterliche Todesfälle; kindliche Mortalität (0–1,7%) wurde in 3 Studien beschrieben.
Diskussion: Die Studien weisen große Unterschiede in der Studienpopulation, insbesondere bezüglich Parität und vorausgegangener Geburtsmodi auf. 4 der 5 Studien weisen in ihrer Diskussion auf die Sicherheit der vaginalen Geburt bei Status nach Sectio caesarea im außerklinischen Setting hin. Weitere Forschung ist nötig, um auf der Grundlage umfangreicherer Studienergebnisse ratsuchende Frauen kompetent zu beraten.
Background
To offer vaginal birth after cesarean (VBAC) in a hospital setting is recommended in international guidelines, but offering VBAC in out‐of‐hospital settings is considered controversial. This study describes neonatal and maternal outcomes in mothers who started labor in German out‐of‐hospital settings.
Method
In a retrospective analysis of German out‐of‐hospital data from 2005 to 2011, included were 24,545 parae II with a singleton pregnancy in a cephalic presentation at term (1,927 with a prior cesarean and 22,618 with a prior vaginal birth).
Result
The overall VBAC rate was 77.8 percent. The intrapartum transfer rate to hospital was 38.3 percent (prior cesarean) versus 4.6 percent (prior vaginal) (p < 0.05), and the 10‐minute Apgar < 7 rate was 0.6 versus 0.2 percent (p < 0.05), and the nonemergency intrapartum transfer rate was 91.5 versus 85.0 percent (p < 0.05). Prolonged first stage of labor was the most common reason for intrapartum transfer in both groups. The leading reason for postpartum transfer was retained placenta.
Discussion
There was a high rate of successful VBAC in this study. The high nonemergency transfer rate for women with VBAC might mean that midwives are more cautious when attending women with a prior cesarean in out‐of‐hospital settings. Further studies are necessary to evaluate which women are suitable for VBAC in out‐of‐hospital settings.
Im Mittelpunkt des vorliegenden Beitrags stehen thematische Schwerpunkte, methodische Zugänge und Entwicklungspotentiale
qualitativer Wirkungsforschung, die sich im Kontext einer experimentell-naturwissenschaftlich dominierten Interventionsforschung
entwickelt. Eine Analyse ausgewählter aktueller Studien zur Wirkung physio-, ergo- und sprachtherapeutischer sowie
pflegerischer Interventionen der Schlaganfallrehabilitation verdeutlicht die Dominanz des Studienformats einer auflistenden
qualitativen Inhaltszusammenfassung. Qualitative Interventionsstudien dieses Formats werden weitgehend ohne Bezugnahme
auf etablierte qualitative Forschungstraditionen realisiert. Sie sind durch eine fallübergreifende Auflistung von Interviewaussagen
zu ausgewählten Themenbereichen gekennzeichnet. Basierend auf in den Pflegewissenschaften entstandenen Typologien der
Ergebnisse qualitativer Studien, werden Potentiale zur Weiterentwicklung der Komplexität und interpretativen Erklärungskraft
qualitativer Interventionsforschung vorgestellt. Ihre methodologische Fundierung und Qualitätssicherung werden als zentrale
Entwicklungsaufgaben diskutiert.
Im ersten Moment scheinen das Theater und die Erkrankung Demenz nicht miteinander vereinbar. Theater wird mit dem Lernen und Rezitieren von Texten verbunden, eine demenzielle Erkrankung mit dem Vergessen. Trotzdem starteten Studierende der Hochschule Osnabrück in Kooperation mit dem Bonifatius Hospital Lingen ein Projekt, Theaterpädagogik in der geriatrischen Tagespflege einzusetzen.
Dieses Handbuch erläutert detailliert und auf eine sehr verständliche Art und Weise, wie ein Jahresabschluss korrekt erstellt wird und welche Methoden zu seiner Analyse bestehen. Neben den Grundlagen des Jahresabschlusses erläutert das Werk auch die Internationalisierung der Rechnungslegung sowie die Konzernrechnungslegung. Es liefert Studierenden der Wirtschaftswissenschaften sowie Praktikern wertvolles Know-how zur Erstellung, Prüfung und Analyse von Jahresabschlüssen.
Die Schwerpunkte
* Grundlagen
* Handelsrechtliche Jahresabschlussvorschriften
* Steuerbilanzen und Wechselwirkungen zwischen Handels- und Steuerbilanz
* Jahresabschlussanalyse
* Jahresabschlusspolitik
* Internationalisierung der Rechnungslegung und deren Konsequenzen für die deutsche Rechnungslegung
* Konzernrechnungslegung
Es gibt kaum einen Titel zu diesem Thema, der den Stoff so umfassend und verständlich behandelt und sich gleichermaßen gut für Anfänger und Fortgeschrittene eignet.
The candidate list of substances subject to authorisation is an instrument provided by the EU chemicals regulation (REACH) to publicly announce and prioritize chemical substances of very high concern (SVHC) as a first step of imposing an obligation of authorisation on them, i.e. including them into the authorisation list (Annex XIV of REACH). As a consequence of inclusion into the “candidate list”, a variety of obligations concerned with intensifying risk communication apply. Article producers, importers and distributors of articles have to communicate information about SVHCs contained in articles and necessary risk management measures to the recipients of the articles and provide this information to consumers on request (Art. 33 REACH). This research paper analyzes the reputational mechanism of the candidate list showing a potential to stigmatize not only the substances as such but also various actors of the supply chain associated with these substances and their brands. Drawing on behavioral psychology theories, hypotheses on the reputational impacts of the candidate list on substance manufacturers, downstream users (including formulators and manufacturers of articles) and distributors are derived. These are discussed on the basis of current empirical data surveyed by the European Commission.