Refine
Year of publication
- 2020 (28) (remove)
Document Type
- Article (12)
- Bachelor Thesis (6)
- Conference Proceeding (4)
- Master's Thesis (4)
- Book (1)
- Part of a Book (1)
Has Fulltext
- yes (28) (remove)
Keywords
- Akalkulie (1)
- Benutzererlebnis (1)
- Corona (1)
- Diagnostikverfahren (1)
- Digitalisierung (1)
- Digitalpakt (1)
- Family-relatedness of work decisions (1)
- Gender (1)
- ITIL (1)
- India (1)
Institute
- Fakultät WiSo (28) (remove)
Mit der Struktur des Krankenhausfinanzierungssystems werden geplante und nicht geplante Anreize für Krankenhäuser gesetzt, Kosten und Erlöse zu steuern. Mit einem Personalkostenanteil von über 60 % an den Gesamtkosten liegt dabei der Schwerpunkt auf den Personalkosten. Eine Folge davon kann eine kosten- und erlösbezogene Personalsteuerung und damit eine qualitative Veränderung der patientenbezogenen Versorgungsprozesse sein. Der Beitrag ordnet die Personalkostenvergütung in die G-DRG-Vergütungssystematik ein. Er beschreibt die Entwicklung des Personaleinsatzes bzw. der Personalkosten seit Einführung des fallbezogenen, preisbasierten Finanzierungssystems, die politischen Reaktionen auf die praktizierte erlösorientierte Personalsteuerung sowie die erwarteten Auswirkungen einer tagesbezogenen, kostenbasierten Pflegevergütung gemäß PpSG auf die Leistungen und Kosten der Versorgungsprozesse sowie auf die Erlössituation der Krankenhäuser. Davon abgeleitet wird der finanzierungssystemabhängige Handlungsbedarf des einzelnen Krankenhauses und es wird dargestellt, welche Rahmenbedingungen das Krankenhausmanagement für eine interne Personalsteuerung systemunabhängig schaffen muss, damit die Qualität der Versorgungsprozesse sichergestellt ist. Die datengestützte Diskussion greift die Erfahrungen in der Praxis mit auf.
Emotionale Bewertungen stellen ein zentrales Element der Nutzungserfahrung dar. Aus diesem Grund untersucht die vorliegende Bachelorarbeit, ob eine hohe Nutzungshäufigkeit von Mobiltelefon oder Sprachsteuerung einen Einfluss auf die emotionalen Aspekte des Benutzererlebens hat. Zu diesem Zweck wurde eine Online-Befragung (N= 836) durchgeführt und mittels Korrelationen, hierarchischen Regressionsanalysen, multivariaten und univariaten Varianzanalysen sowie kanonischen Diskriminanzfunktionen ausgewertet. Die Ergebnisse offenbarten, dass sich Nutzungshäufigkeiten unterschiedlich auf positive und negative Emotionen auswirken. Personen, die ihr Mobiltelefon häufig verwendeten, erfuhren mehr positive Emotionen gegenüber dem Gerät. Negative Emotionen gegenüber dem Mobiltelefon konnten hingegen nicht durch eine häufige Nutzung reduziert werden. Dies konnte unabhängig von dem Ausmaß, in welchem das Mobiltelefon zur zwischenmenschlichen Kommunikation verwendet wurde, beobachtet werden und wurde nicht durch die Nutzungshäufigkeit der Sprachsteuerung moderiert. Dennoch zeigte sich, dass die Nutzungshäufigkeit der Sprachsteuerung sowohl die positiven als auch eingeschränkt die negativen Emotionen gegenüber dem Mobiltelefon beeinflusst, was vermutlich auf eine größere Gesamtnutzung des Mobiltelefons zurückzuführen ist. Insgesamt bestätigt die Studie die Übertragung von Herzbergs Zwei-Faktoren-Theorie auf das Nutzungserleben nur teilweise. Positive Emotionen scheinen einen stärkeren Bezug zum Benutzungserlebnis aufzuweisen, während negative Emotionen wahrscheinlich durch schlechte Gebrauchstauglichkeit hervorgerufen werden. Als Folge dessen wirken sich Nutzungshäufigkeiten vorwiegend auf positive Emotionen aus, doch die gemeinsame Betrachtung von positiven und negativen Emotionen kann einen Unterschied in Bezug auf die Ausprägung negativer Emotionen gegenüber dem Mobiltelefon machen, wie sich bei der Nutzungshäufigkeit der Sprachsteuerung herausstellte.
Background/Aim
This study aimed to establish the somatosensory profile of patients with lumbar radiculopathy at pre-and post-microdiscectomy and to explore any association between pre-surgical quantitative sensory test (QST) parameters and post-surgical clinical outcomes.
Methods
A standardized QST protocol was performed in 53 patients (mean age 38 ± 11 years, 26 females) with unilateral L5/S1 radiculopathy in the main pain area (MPA), affected dermatome and contralateral mirror sites and in age- and gender-,and body site-matched healthy controls. Repeat measures at 3 months included QST, the Oswestry Disability Index (ODI) and numerous other clinical measures; at 12 months, only clinical measures were repeated. A change <30% on the ODI was defined as ‘no clinically meaningful improvement’.
Results
Patients showed a significant loss of function in their symptomatic leg both in the dermatome (thermal, mechanical, vibration detection p < .002), and MPA (thermal, mechanical, vibration detection, mechanical pain threshold, mechanical pain sensitivity p < .041) and increased cold sensitivity in the MPA (p < .001). Pre-surgical altered QST parameters improved significantly post-surgery in the dermatome (p < .018) in the symptomatic leg and in the MPA (p < .010), except for thermal detection thresholds and cold sensitivity. Clinical outcomes improved at 3 and 12 months (p < .001). Seven patients demonstrated <30% change on the ODI at 12 months. Baseline loss of function in mechanical detection in the MPA was associated with <30% change on the ODI at 12 months (OR 2.63, 95% CI 1.09–6.37, p = .032).
Conclusion
Microdiscectomy resulted in improvements in affected somatosensory parameters and clinical outcomes. Pre-surgical mechanical detection thresholds may be predictive of clinical outcome.
Significance
This study documented quantitative sensory testing (QST) profiles in patients with lumbar radiculopathy in their main pain area (MPA) and dermatome pre- and post-microdiscectomy and explored associations between QST parameters and clinical outcome. Lumbar radiculopathy was associated with loss of function in modalities mediated by large and small sensory fibres. Microdiscectomy resulted in significant improvements in loss of function and clinical outcomes in 85% of our cohort. Pre-surgical mechanical detection thresholds in the MPA may be predictive of clinical outcome.
Abstract
Background
The clinical presentation of neck-arm pain is heterogeneous with varying underlying pain types (nociceptive/neuropathic/mixed) and pain mechanisms (peripheral/central sensitization). A mechanism-based clinical framework for spinally referred pain has been proposed, which classifies into (1) somatic pain, (2) neural mechanosensitivity, (3) radicular pain, (4) radiculopathy and mixed pain presentations. This study aims to (i) investigate the application of the clinical framework in patients with neck-arm pain, (ii) determine their somatosensory, clinical and psychosocial profile and (iii) observe their clinical course over time.
Method
We describe a study protocol. Patients with unilateral neck-arm pain (n = 180) will undergo a clinical examination, after which they will be classified into subgroups according to the proposed clinical framework. Standardized quantitative sensory testing (QST) measurements will be taken in their main pain area and contralateral side. Participants will have to complete questionnaires to assess function (Neck Disability Index), psychosocial factors (Tampa Scale of Kinesiophobia, Pain Catastrophizing Scale, Depression, anxiety and stress scale), neuropathic pain (Douleur Neuropathique 4 Questions, PainDETECT Questionnaire) and central sensitization features (Central Sensitization Inventory). Follow-ups at three, six and 12 months include the baseline questionnaires. The differences of QST data and questionnaire outcomes between and within groups will be analyzed using (M)AN(C)OVA and/or regression models. Repeated measurement analysis of variance or a linear mixed model will be used to calculate the differences between three, six, and 12 months outcomes. Multiple regression models will be used to analyze potential predictors for the clinical course.
Conclusion
The rationale for this study is to assess the usability and utility of the proposed clinical framework as well as to identify possible differing somatosensory and psychosocial phenotypes between the subgroups. This could increase our knowledge of the underlying pain mechanisms. The longitudinal analysis may help to assess possible predictors for pain persistency.
The current narrative literature review aims to discuss clinical reasoning based on nociceptive pain mechanisms for determining the most appropriate assessment and therapeutic strategy and to identify/map the most updated scientific evidence in relation to physical therapy interventions for patients with temporomandibular disorders (TMDs). We will also propose an algorithm for clinical examination and treatment decisions and a pain model integrating current knowledge of pain neuroscience. The clinical examination of patients with TMDs should be based on nociceptive mechanisms and include the potential identification of the dominant, central, or peripheral sensitization driver. Additionally, the musculoskeletal drivers of these sensitization processes should be assessed with the aim of reproducing symptoms. Therapeutic strategies applied for managing TMDs can be grouped into tissue-based impairment treatments (bottom-up interventions) and strategies targeting the central nervous system (top-down interventions). Bottom-up strategies include joint-, soft tissue-, and nerve-targeting interventions, as well as needling therapies, whereas top-down strategies include exercises, grade motor imagery, and also pain neuroscience education. Evidence shows that the effectiveness of these interventions depends on the clinical reasoning applied, since not all strategies are equally effective for the different TMD subgroups. In fact, the presence or absence of a central sensitization driver could lead to different treatment outcomes. It seems that multimodal approaches are more effective and should be applied in patients with TMDs. The current paper also proposes a clinical decision algorithm integrating clinical diagnosis with nociceptive mechanisms for the application of the most appropriate treatment approach.
Objectives
The aim of this Delphi survey was to establish an international consensus on the most useful outcome measures for research on the effectiveness of non-pharmacological interventions for migraine. This is important, since guidelines for pharmacological trials recommend measuring the frequency of headaches with 50% reduction considered a clinically meaningful effect. It is unclear whether the same recommendations apply to complementary (or adjunct) non-pharmacological approaches, whether the same cut-off levels need to be considered for effectiveness when used as an adjunct or stand-alone intervention, and what is meaningful to patients.
Setting
University-initiated international survey.
Participants
The expert panel was chosen based on publications on non-pharmacological interventions in migraine populations and from personal contacts. 35 eligible researchers were contacted, 12 agreed to participate and 10 completed all 3 rounds of the survey. To further explore how migraine patients viewed potential outcome measures, four migraine patients were interviewed and presented with the same measurement tools as the researchers.
Procedures
The initial Delphi round was based on a systematic search of the literature for outcome measures used in non-pharmacological interventions for headache. Suggested outcome measures were rated by each expert, blinded towards the other members of the panel, for its usefulness on a 5-point Likert scale ranging from definitely not useful to extremely useful. Results were combined using median values and IQRs. Tools rated overall as definitely or probably not useful were excluded from subsequent rounds. Experts further suggested additional outcome measures that were presented to the panel in subsequent rounds. Additionally, experts were asked to rank the most useful tools and provide information on feasible cut-off levels for effectiveness for the three highest ranked tools.
Results
Results suggest the use of the Migraine Disability Assessment (MIDAS), Headache Impact Test (HIT-6) and headache frequency as primary outcome measures. Patient experts suggested the inclusion of a measure of quality of life and evaluation of associated symptoms and fear of attacks.
Conclusions
Recommendations are for the use of the MIDAS, the HIT-6 and headache frequency, in combination with an outcome measure for quality of life. Associated symptoms and fear of attacks should also be considered as secondary outcomes, if relevant for the individual target population. The cut-off level for effectiveness should be lower for non-pharmacological interventions, especially when used as an adjunct to medication.
In der inklusiven Grundschule arbeiten zunehmend verschiedene Professionen, wie bspw. Lehrer*innen, Sonderpädagog*innen oder Schulsozialarbeiter*innen, interprofessionell zusammen. Dieser Wandel in schulischen Arbeitskontexten geht mit veränderten Professionalisierungsanforderungen für die Lehr- und Fachkräfte einher (vgl. Kleina & Tan, 2019, S. 63). Die Praxis interprofessioneller Kooperation in der inklusiven Grundschule ist dabei bisher nur in Teilfragen erforscht (vgl. Moldenhauer, 2019), kaum aber mit Blick auf die Erfahrungen und Erwartungen der pädagogischen Lehr- und Fachkräfte selbst. Hierzu werden Ergebnisse einer quantitativen Bedarfserhebung (N=271), welche im Rahmen des vom BMBF geförderten Forschungs- und Entwicklungsprojektes InproKiG bei Lehrkräften und pädagogischen Fachkräften von Schulteams in Niedersachsen und Hessen durchgeführt wurde, vorgestellt. Die Ergebnisse geben Aufschluss über die Entwicklung und Gestaltung von Qualifizierungsmaßnahmen in diesem Bereich. Neben der Qualifizierung der bereits tätigen Lehr- und Fachkräfte, kann das InproKiG-Manual auch in der Lehrer*innenausbildung eingesetzt werden.
Der Beitrag geht der Frage nach, wie eine vertrauensvolle Zusammenarbeit mit der Ausgestaltung interprofessioneller Kooperationen von Lehr- und Fachkräften in Grundschulteams zusammenhängt. Zunächst wird die Bedeutung von Vertrauen in der Zusammenarbeit als Voraussetzung für interprofessionelle Kooperation behandelt und anschließend durch die Darstellung und Diskussion quantitativer Ergebnisse eines Forschungs- und Entwicklungsprojektes zur interprofessionellen Kooperation in inklusiven Grundschulen konkretisiert. Die Studienergebnisse zeigen, dass die befragten Lehr- und Fachkräfte (n=208) enger und intensiver zusammenarbeiten, je stärker das Vertrauensniveau im Kollegium ausgeprägt ist. Schlussfolgernd sollten Fort- und Weiterbildungsangebote für Lehr- und Fachkräfte inklusiver Grundschulen auch die Entwicklung, Aufrechterhaltung und Intensivierung einer vertrauensvollen interprofessionellen Kooperation unterstützen.
Im Rahmen eines Unterauftrags durch die Universität Bremen, die vom Verein Geschäftsstelle Qualitätsausschuss Pflege e.V. mit der Entwicklung eines wissenschaftlich fundierten Verfahrens zur einheitlichen Bemessung des Personalbedarfs in Pflegeeinrichtungen nach qualitativen und quantitativen Maßstäben nach § 113c SGB XI beauftragt wurde, hat die Hochschule Osnabrück Personalfragen in der ambulanten Pflege untersucht.
Background
Diabetes mellitus is a major global health issue with a growing prevalence. In this context, the number of diabetic complications is also on the rise, such as diabetic foot ulcers (DFU), which are closely linked to the risk of lower extremity amputation (LEA). Statistical prediction tools may support clinicians to initiate early tertiary LEA prevention for DFU patients. Thus, we designed Bayesian prediction models, as they produce transparent decision rules, quantify uncertainty intuitively and acknowledge prior available scientific knowledge.
Method
A logistic regression using observational collected according to the standardised PEDIS classification was utilised to compute the six-month amputation risk of DFU patients for two types of LEA: 1.) any-amputation and 2.) major-amputation. Being able to incorporate information which is available before the analysis, the Bayesian models were fitted following a twofold strategy. First, the designed prediction models waive the available information and, second, we incorporated the a priori available scientific knowledge into our models. Then, we evaluated each model with respect to the effect of the predictors and validity of the models. Next, we compared the performance of both models with respect to the incorporation of prior knowledge.
Results
This study included 237 patients. The mean age was 65.9 (SD 12.3), and 83.5% were male. Concerning the outcome, 31.6% underwent any- and 12.2% underwent a major-amputation procedure. The risk factors of perfusion, ulcer extent and depth revealed an impact on the outcomes, whereas the infection status and sensation did not. The major-amputation model using prior information outperformed the uninformed counterpart (AUC 0.765 vs AUC 0.790, Cohen’s d 2.21). In contrast, the models predicting any-amputation performed similarly (0.793 vs 0.790, Cohen’s d 0.22).
Conclusions
Both of the Bayesian amputation risk models showed acceptable prognostic values, and the major-amputation model benefitted from incorporating a priori information from a previous study. Thus, PEDIS serves as a valid foundation for a clinical decision support tool for the prediction of the amputation risk in DFU patients. Furthermore, we demonstrated the use of the available prior scientific information within a Bayesian framework to establish chains of knowledge.
Introduction: Handovers are a central process for ensuring information continuity in patient care and, therefore, possess a major influence on patient safety as errors due to poor handovers can lead to life-threatening events. Education to improve handovers and ensure safe patient care can be supported by using critical incident reporting systems (CIRS). The aim of the study is to perform a content analysis of a national CIRS-database with regard to identifying adverse events in handovers situations and to derive competencies for the development of continuing education from these findings.
Methods: A meta model served as a research framework to merge the empirical findings with the London protocol of analysing critical events and the Canadian framework of safety competencies. Relevant cases to be investigated were searched in a freely accessible German CIRS database.
Results: A total of 253 case descriptions were found and analysed. Team factors emerged as the most frequently reported influencing factors following the analysis of the London protocol. Communication errors and missing information as well as a lack of appropriate standards and processes appeared to be the main reasons for critical events to occur. Most of the events happened in units involving surgery and intensive care. A mapping of patient safety competences with the reasons for critical events was conducted in order to determine the practical, concrete and handover related competencies.
Conclusion: Data from a CIRS database and theoretical frameworks can be combined to extract meaningful information about patient safety risks in handover situations. The results are useful for developing curricula to improve handovers based on patient safety competencies.
Die Mobilität Studierender und Beschäftigter an Hochschulen trägt maßgeblich zu ihrem Einfluss auf Umwelt und Klima bei. Um mögliche negative Effekte zu minimieren, zielt die vorliegende Arbeit auf die Evaluation des aktuellen Mobilitätsverhaltens und die Initiierung von Aktivitäten zur nachhaltigen Mobilität an der Hochschule Mittweida (HSMW) und der Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden (HTW Dresden). Dafür wurde der aktuelle Status der Wege zur Hochschule und der Dienstreisen im Herbst 2019 mittels Online-Befragungen erfasst. Das Mobilitätsverhalten und zugrundeliegende Motive wurden analysiert. Basierend auf der Ist-Analyse wurden Ziele und Handlungsansätze zur Förderung nachhaltiger Mobilität für beide Hochschulen entwickelt.
Für beide untersuchten Hochschulen steht die Reduzierung der Kohlendioxid-Äquivalent-Emissionen im Fokus zum Thema nachhaltige Mobilität. Durch die verschiedenen Ausgangssituationen bezüglich der Mobilität auf den Wegen zur Hochschule wird jedoch der Schwerpunkt zur Umsetzung von Ansätzen zur Förderung nachhaltiger Mobilität unterschiedlich gesetzt. Für die HSMW werden verstärkt Handlungsansätze zur Förderung des öffentlichen Personen-Nahverkehrs und eines klimafreundlichen motorisierten Individualverkehrs entworfen (Beispiele sind Semester- und Jobtickets für Studierende und Beschäftigte). An der HTW Dresden haben Ansätze zum nichtmotorisierte Individualverkehr eine wichtige Priorität (z. B. die Beteiligung an kommunalen Initiativen zum Radverkehr in Dresden). Für die HSWM und die HTW Dresden werden außerdem Ansätze zur nachhaltigen Durchführung oder gar – sofern möglich – zur Vermeidung von Dienstreisen wie die Anerkennung der Reise- als Dienstzeit vorgestellt. Aufgrund der schwierigen Übertragbarkeit und der Chance viele Hochschulangehörige durch Befragungen partizipieren zu lassen, wird die individuelle Betrachtung der Ist-Situation auch zukünftig an anderen Hochschulen empfohlen.
Background: Pancreatic cancer is one of the malignant diseases with the highest cancer-specific mortality. At the time of diagnosis, life expectancy is often already very limited, as it is usually discovered late and in an advanced stage. Coping with cancer is a complex process. Coping strategies of patients with pancreatic cancer probably differ from those of other malignancies. Yet to date, there exists no pancreatic cancer-specific coping model.
Objective: The objective of this scoping review is to explore and characterize the academic literature related to coping processes in patients with pancreatic cancer.
Methods/Design: The JBI's three-step search strategy, combined with the Arksey and O'Malley framework, will be used to identify articles via PubMed/MEDLINE, CINAHL, Cochrane Library, Google Scholar, CAMbase, CareLit, CC Med, Scopus, and PsycARTICLES (Arksey & O'Malley, 2005; Peters et al., 2017). It follows the PRISMA guidelines for scoping reviews (Tricco et al., 2018). Primary and secondary studies and reviews which report on coping with pancreatic cancer (adenocarcinoma) in adults in English or German language will be included in this scoping review, regardless of publication date or study design.
Discussion: This scoping review will add new insights on coping with pancreatic cancer by summarizing current knowledge, and identifying research
Studiengänge zur Versorgungsforschung in Deutschland : aktueller Stand und zukünftige Perspektiven
(2020)
Ziel der Studie: Ziel dieser Untersuchung war es, die derzeit akkreditierten Versorgungsforschungsstudiengänge in Deutschland im Hinblick auf ihre Strukturdaten und Inhalte zu analysieren.
Methodik: Im Rahmen eines deskriptiven qualitativen Designs wurden die aktuellen Studienverlaufspläne, die Modulhandbücher und die Steckbriefe akkreditierter Masterstudiengänge der Versorgungsforschung inhaltsanalytisch ausgewertet.
Ergebnisse: Die 6 analysierten Studiengänge zeigen sich hinsichtlich ihrer strukturellen Merkmale und lehr-lerninhaltlichen Ausrichtung in den wesentlichen Punkten als homogen. Ziel aller Studiengänge ist es, fach- und disziplinübergreifende personale und soziale Kompetenzen zu fördern, um Versorgungsbedarfe im Gesundheitswesen zu identifizieren, Innovationen der Versorgung zu entwickeln, zu initiieren, zu evaluieren und kritisch zu reflektieren.
Schlussfolgerungen: Trotz ähnlicher Lehr-Lerninhalte bestehen spezifische Ausrichtungen, für die sich die Studierenden vor dem Hintergrund ihrer individuellen Präferenzen entscheiden können. Diese Ergebnisse könnten unter Berücksichtigung aktueller Diskurse und weiterer Erkenntnisse als Grundlage für Empfehlungen zur Entwicklung eines Kerncurriculums dienen.
In der vorliegenden Arbeit wurde die Frage diskutiert, ob die Kommunikation der Regierung beziehungsweise der Gesundheitsministerien in einer Pandemie ausschlaggebend sind für die Zufrieden-heit der Bürger in der Krisensituation. Hierfür wurde die Kommunikation der Gesundheitsministe-rien der Länder Deutschland, Großbritannien und der USA untersucht. Kommunikation in der Krisensituation zeichnet sich vor allem durch ihren akuten und reagierenden Charakter aus. Der Zeit-raum des Ausbruchs der COVID-19-Pandemie, Ende des Jahres 2019 bis zum 31.03.2020, wurde zur Untersuchung gewählt. Die Länder und die Kommunikation wurden vorgestellt und die Kommunikationen, anhand einer Orientierung an den Kategorien der Krisenkommunikation der WHO, eingeordnet. Diese Einordnung hat die Kommunikationen vergleichbarer und übersichtlicher gestaltet. Im weiteren Verlauf wurde die Zufriedenheit mit der Reaktion der Regierung auf die COVID-19-Pandemie hinzugezogen. Großbritannien hatte die meisten Kommunikationen und hat am frühesten das COVID-19-Virus thematisiert. Die USA folgten zeitlich und hatten bereits weniger als die Hälfte der Kommunikationen von Großbritannien getätigt. Deutschland berichtete am spätesten und hat etwas mehr als die Hälfte der Kommunikationen von den USA getätigt. Ein kausaler Zusammenhang von Anzahl der Kommunikationen und Zufriedenheit ist für die Gesundheitsministerien nicht zu erkennen. Die Zufriedenheit lag gegen Ende des Beobachtungszeitraumes durchschnittlich in Großbritannien am höchsten, danach folgte Deutschland. Amerikaner waren deutlich unzufriedener. Inhaltlich ließen sich teilweise parallelen und interessante Unterschiede herausarbeiten. Weitere Untersuchungen zu der Krisenkommunikation in der Pandemie sind notwendig.
Der britische Historiker und Soziologe Cyril Northcote Parkinson hat vor mehr als sechzig Jahren die ersten nach ihm benannten Gesetze veröffentlicht. Es liegt die Annahme nahe, dass Parkinsons Gesetze auf fundamentalen Bias-Formen, also systematischen Urteilsfehlern des Menschen, basieren, die erst später im Rahmen der Verhaltenspsychologie beschrieben wurden. Diese Verbindung zwischen Soziologie und Psychologie wird auf Grundlage der Recherche erstmals gezogen und belegt. Für sechs von Parkinsons Gesetze werden knapp drei Dutzend Biases und andere Formen von Urteilsfehlern benannt.
Diese mehr als dreißig Verzerrungen erweisen sich als eine fundierte Begründung für die fortgesetzte Gültigkeit der Gesetze. Sie zeigen, dass Parkinsons Gesetze ihren Ursprung in ganz erheblichem Maße in intrapersonellen Denkfehlern haben. Dass Parkinsons Gesetze nicht deterministisch wirken, zeigen die vorgeschlagenen Maßnahmen zum Ende der Arbeit.Gleichwohl die Botschaften von Parkinson auf Dauer gültig sein werden, kann ihnen aktiv begegnet werden, um die Folgen zu minimieren.
Im Zuge der Digitalisierung ist das Interesse an offenen Daten und Informationen enorm gestiegen. Für die öffentliche Verwaltung ist das eine große Chance, die genutzt werden sollte, um Transparenz, Beteiligung und Zusammenarbeit mit der Öffentlichkeit zu fördern und der Rechenschaftspflicht nachzukommen. Die Daten werden als Open Data uneinge-schränkt, kostenlos und zur freien Weiterverwendung zur Verfügung gestellt. Im Rahmen einer Dokumentenanalyse und persönlicher Interviews mit ausgewählten Mitarbeitern des Landkreises Osnabrück sollen Potenziale und Herausforderungen der Kreisverwaltung hin-sichtlich Open Data und der Einführung eines Open Data-Portals aufgezeigt werden. Die australische Hauptstadt Canberra wird als Best-Practice-Beispiel für die erfolgreiche Um-setzung von Open Data und eines Open Data-Portals angeführt. Aus den Untersuchungen ergeben sich vielfältige Handlungsmöglichkeiten und -empfehlungen, das kommunale Ver-waltungshandeln offener und transparenter zu gestalten. So sollen die Bürgerbeteiligung und die Zusammenarbeit mit der Öffentlichkeit verbessert und gleichzeitig dem politischen Auftrag im Sinne der Rechenschaftspflicht nachgekommen werden.
Kurzfassung: Die vorliegende Untersuchung setzt sich mit den Problemfeldern der Personalauswahl und -entwicklung auseinander, welche die demografischen Veränderungen in Bezug auf Migration mit sich bringen. Explorativ soll die Ausprägung von sozialen und interkulturellen Kompetenzen und der Aspekt Diversity in Unternehmen untersucht werden. Hierzu wurden 69 Interviews durchgeführt und die intervallskalierten Selbsteinschätzungsskalen quantitativ verglichen. Die Ergebnisse zeigen, dass Mitarbeiter die Relevanz von Diversity-Einstellungen und Maßnahmen, Kompetenzen und Umsetzung dieser deutlich höher bewerten als die Führungskräfte. Die Ergebnisse weisen auf den Bedarf einer Kompetenzförderung hin, insbesondere in Bezug auf die interkulturelle Kompetenz.
Kurzfassung: Die vorliegende Untersuchung untersucht die Auswirkungen
der Dauer eines Auslandsaufenthaltes von Studierenden sowie von arbeitsbezogenen Persönlichkeitsfaktoren und Charakteristika auf die interkulturelle Kompetenz und die Integration der Teilnehmer. Die Untersuchung erfolgte in Form einer korrelativen Querschnittstudie. Insgesamt 202 Probanden mit akademischer Ausbildung wurden untersucht. Es wurden die interkulturelle Kompetenz, Persönlichkeitsmerkmale und arbeitsbezogene Einstellungen gemessen, sowie demographische Faktoren des Auslandsaufenthaltes und die Integration in die Zielkultur. Es gibt einen positiven Zusammenhang zwischen der Dauer von Auslandsaufenthalten und kognitiver, motivationaler und verhaltensbezogener interkultureller
Kompetenz.