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Im Rahmen dieser Arbeit sollen anhand der PEFA Bewertung, welche im Jahr 2018 stattfand
und die Qualität des öffentlichen Finanzmanagements der Stadt Osnabrück auf Grundlage von internationalen Standards darstellt, Handlungsempfehlungen zur Verbesserung der Transparenz erarbeitet werden. Die entwickelten Maßnahmen sollen den Grundsätzen der Open Government Partnership entsprechen und die Weiterentwicklung der Stadt Osnabrück,
insbesondere im Bereich der Transparenz, unterstützen. Sie sind somit dem übergeordneten
Begriff Open Data zuzuordnen. Um Handlungsempfehlungen zu erarbeiten, werden aus den insgesamt 31 Leistungsindikatoren mit den verschiedenen Dimensionen, die bewertet wurden, diejenigen ausgesucht, welche schlechter als A bewertet wurden. Die gesamten 31 Leistungsindikatoren wurden im Jahr 2018 von A bis D auf einer vierstufigen Ordinalskala bemessen. Anhand der Leistungsindikatoren, die Verbesserungsbedarf aufweisen, werden Maßnahmen entwickelt, die sowohl die Bewertung der Stadt Osnabrück in der PEFA-Analyse verbessern, als auch die Transparenz, das Bürgerengagement und die Modernisierung der Verwaltung im Mindesten unterstützen, wenn nicht sogar verbessern.
In einem Online-Experiment mit 472 Personen wird die Bedeutung des Akzents von Bewerbern untersucht. Die Pbn hören ein Telefoninterview, in dem eine Bewerberin entweder hochdeutsch, mit bayerischem oder sächsischem Akzent spricht. Anschließend bewerten sie diese hinsichtlich einer Vielzahl von Eigenschaften. Im Ergebnis zeigt sich ein sehr großer Haupteffekt (Eta2=.24) des Akzents. Die sächsisch sprechende Bewerberin wird im Vergleich zu einer hochdeutsch bzw. einer mit bayerischem Akzent sprechenden Bewerberin als weniger leistungsorientiert und sozial kompetent erlebt. Zudem würde sie mit geringerer Wahrscheinlichkeit zu einem nachfolgenden Interview eingeladen oder eingestellt werden. Die bayerisch sprechende Bewerberin ist nur in zwei Punkten im Nachteil gegenüber einer hochdeutsch sprechenden: sie wird als weniger leistungsorientiert wahrgenommen und erhält mit geringerer Wahrscheinlichkeit eine direkte Stellenzusage. Die berufliche Erfahrung mit Personalauswahlprozessen schützt nicht vor derartigen Urteilsverzerrungen. Beurteiler, die selbst mit Akzent sprechen, weisen geringfügigere Verzerrungseffekte auf, allerdings nur bezogen auf den bayerischen Akzent.
Positive factors are increasingly recognized in the field of psychology, however, few studies have investigated the longitudinal measurement invariance (LMI) and reciprocal associations of positive core constructs, such as happiness, life satisfaction and positive mental health. This study evaluated the LMI of these constructs over four years in a Chinese Student Sample (n = 4400) using the Subjective Happiness Scale (SHS), the Satisfaction with Life Scale (SWLS) and the Positive Mental Health Scale (PMH-scale). The longitudinal reciprocal associations of the constructs were examined within a random intercept cross-lagged panel model (RI-CLPM). The results show that the SHS, SWLS and PMH-scale are measurement invariant over time and that the constructs are positively inter-related, but show different reciprocal patterns over time.
Objectives
To develop a time-efficient motor control (MC) test battery while maximising diagnostic accuracy of both a two-level and three-level classification system for patients with non-specific low back pain (LBP).
Design
Case–control study.
Setting
Four private physiotherapy practices in northern Germany.
Participants
Consecutive males and females presenting to a physiotherapy clinic with non-specific LBP (n=65) were compared with 66 healthy-matched controls.
Primary outcome measures
Accuracy (sensitivity, specificity, Youden index, positive/negative likelihood ratio, area under the curve (AUC)) of a clinically driven consensus-based test battery including the ideal number of test items as well as threshold values and most accurate items.
Results
For both the two and three-level categorisation system, the ideal number of test items was 10. With increasing number of failed tests, the probability of having LBP increases. The overall discrimination potential for the two-level categorisation system of the test is good (AUC=0.85) with an optimal cut-off of three failed tests. The overall discrimination potential of the three-level categorisation system is fair (volume under the surface=0.52). The optimal cut-off for the 10-item test battery for categorisation into none, mild/moderate and severe MC impairment is three and six failed tests, respectively.
Conclusion
A 10-item test battery is recommended for both the two-level (impairment or not) and three-level (none, mild, moderate/severe) categorisation of patients with non-specific LBP.
Evaluation im Kulturbetrieb
(2019)
Introduction Development and implementation of appropriate health policy is essential to address the rising global burden of non-communicable diseases (NCDs). The aim of this study was to evaluate existing health policies for integrated prevention/management of NCDs among Member States of the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). We sought to describe policies’ aims and strategies to achieve those aims, and evaluate extent of integration of musculoskeletal conditions as a leading cause of global morbidity.
Methods Policies submitted by OECD Member States in response to a World Health Organization (WHO) NCD Capacity Survey were extracted from the WHO document clearing-house and analysed following a standard protocol. Policies were eligible for inclusion when they described an integrated approach to prevention/management of NCDs. Internal validity was evaluated using a standard instrument (sum score: 0–14; higher scores indicate better quality). Quantitative data were expressed as frequencies, while text data were content-analysed and meta-synthesised using standardised methods.
Results After removal of duplicates and screening, 44 policies from 30 OECD Member States were included. Three key themes emerged to describe the general aims of included policies: system strengthening approaches; improved service delivery; and better population health. Whereas the policies of most countries covered cancer (83.3%), cardiovascular disease (76.6%), diabetes/endocrine disorders (76.6%), respiratory conditions (63.3%) and mental health conditions (63.3%), only half the countries included musculoskeletal health and pain (50.0%) as explicit foci. General strategies were outlined in 42 (95.5%) policies—all were relevant to musculoskeletal health in 12 policies, some relevant in 27 policies and none relevant in three policies. Three key themes described the strategies: general principles for people-centred NCD prevention/management; enhanced service delivery; and system strengthening approaches. Internal validity sum scores ranged from 0 to 13; mean: 7.6 (95% CI 6.5 to 8.7).
Conclusion Relative to other NCDs, musculoskeletal health did not feature as prominently, although many general prevention/management strategies were relevant to musculoskeletal health improvement.
This is an open access article distributed in accordance with the Creative Commons Attribution Non Commercial (CC BY-NC 4.0) license, which permits others to distribute, remix, adapt, build upon this work non-commercially, and license their derivative works on different terms, provided the original work is properly cited, appropriate credit is given, any changes made indicated, and the use is non-commercial.
Der generalistisch ausgerichtete Studiengang Pflege an der Hochschule Osnabrück verbindet die Ausbildung zur Gesundheits- und Krankenpflege bzw. Gesundheits- und Kinderkrankenpflege und die Ausbildung der Altenpflege mit dem Bachelor of Science. Im Studienprogramm werden theoretische und praktische Ausbildung sowie Studium gleichberechtigt koordiniert und kooperativ gestaltet. In diesem Verschränkungsmodell (Moers et al. 2012) werden die drei Lernorte Hochschule, Berufsfachschule und Fachpraxis miteinander verknüpft und abgestimmt.