Assessmentinstrumente zur Beratung in der häuslichen Pflege

Assessment tools for counselling in long-term care at home

• Beratung leistet einen wichtigen Beitrag zur Stärkung und Stabilisierung der häuslichen Pflege. Ein geeignetes Instrument zur Unterstützung einer systematischen Situationsanalyse und zur Erfassung des Beratungsbedarfes kann die Qualität der Beratung verbessern und auf ein einheitliches Niveau heben. Auf Basis einer systematischen Literaturrecherche werden in diesem Beitrag acht Assessmentinstrumente vorgestellt, die für die Beratungsangebote nach SGB XI in Frage kommen. Dabei zeigt sich Entwicklungsbedarf für ein Instrument, welches die Besonderheiten des intrapersonalen Beratungsprozesses berücksichtigt und unabhängig vom gesetzlich definierten Beratungsanlass zum Einsatz kommen kann.
  • Counselling services contribute to strengthening and stabilising home care arrangements. Using an appropriate assessment instrument to support a systematic analysis of the care situation and the counselling needs may lead to improved and consistent quality of counselling services. Based on a systematic literature search, this paper presents eight assessment tools that can be used for counselling services within the regulatory framework of the German long-term care insurance system. It shows a need for the development of an assessment tool that takes into account the special features of the intra-personal counselling process and can be used independently of the legally defined reason for counselling.

Author:Nathalie Englert, Daniela Sulmann, Andreas BüscherORCiDGND
Title (German):Assessmentinstrumente zur Beratung in der häuslichen Pflege
Title (English):Assessment tools for counselling in long-term care at home
Parent Title (German):Pflegewissenschaft