Sustainable artificial intelligence : A corporate culture perspective

• In recent years, various studies have highlighted the opportunities of artificial intelligence (AI) for our society. For example, AI solutions can help reduce pollution, waste, or carbon footprints. On the other hand, there are also risks associated with the use of AI, such as increasing inequality in society or high resource consumption for computing power. This paper explores the question how corporate culture influences the use of artificial intelligence in terms of sustainable development. This type of use includes a normative element and is referred to in the paper as sustainable artificial intelligence (SAI). Based on a bibliometric literature analysis, we identify features of a sustainability-oriented corporate culture. We offer six propositions examining the influence of specific manifestations on the handling of AI in the sense of SAI. Thus, if companies want to ensure that SAI is realized, corporate culture appears as an important indicator and influencing factor at the same time.
  • In den letzten Jahren wurden in unterschiedlichen Studien die Chancen von Künstlicher Intelligenz (KI) für unsere Gesellschaft herausgearbeitet. KI-Lösungen können z. B. dabei helfen Umweltverschmutzung zu reduzieren, den Kohlenstoff-Fußabdruck oder den Abfall zu verringern. Dem gegenüber stehen aber auch Risiken, die mit der Nutzung von KI verbunden sind, wie z. B. die Erhöhung der Ungleichheit in der Gesellschaft. Dieser Beitrag geht der Frage nach, in welcher Form die Unternehmenskultur die Nutzung von Künstlicher Intelligenz im Sinne einer nachhaltigen Entwicklung unterstützen kann. Diese Art der Nutzung beinhaltet ein normatives Element und wird in dem Beitrag als Sustainable Artificial Intelligence (SAI) bezeichnet. Auf Basis einer bibliografischen Literaturanalyse wird aufgezeigt, mit welchen Merkmalen eine nachhaltigkeitsorientierte Unternehmenskultur beschrieben werden kann. In sechs Propositionen wird zusammengefasst, welchen Einfluss diese Merkmale auf den Umgang mit KI im Sinne von SAI haben. Demnach erscheint die Unternehmenskultur für Unternehmen, die sicherstellen möchten, dass SAI realisiert wird, zugleich als wichtiger Indikator und Einflussfaktor.

Author:Carmen IsenseeORCiD, Kai-Michael GrieseORCiD, Frank TeutebergORCiD
Title (English):Sustainable artificial intelligence : A corporate culture perspective
DOI:https://doi.org/10.1007/s00550-021-00524-6
Parent Title (English):Sustainability Management Forum : NachhaltigkeitsManagementForum