TY - JOUR A1 - zu Sayn-Wittgenstein, Friederike A1 - Stelzig, Stephanie A1 - Pinkert, Christiane T1 - Schwangerschaft, Flucht und Gesundheit - Die peripartale Versorgungssituation schutzsuchender Frauen in Deutschland JF - Fachdialog für schwangere, geflüchtete Frauen - Erkenntnisse und Handlungsempfehlungen - Fachkräfte im Dialog N2 - Hintergrund: Im Zuge der weltweiten Flüchtlingsbewegungen ist in den letzten Jahren eine hohe Anzahl an geflüchteten Personen nach Deutschland gekommen. Laut amtlicher Statistik lebten Ende 2018 ca. 1.780.000 Schutzsuchende in Deutschland (Statistisches Bundesamt 2019). Der Anteil weiblicher Schutzsuchender beträgt ca. 37,4 Prozent. Zirka 51 Prozent der geflüchteten Frauen, die in Deutschland ankommen und Asyl beantragen, befinden sich im gebärfähigen Alter zwischen 15 und 45 Jahren (Statistisches Bundesamt 2019a; _b). Darüber, wie viele schutzsuchende Frauen schwanger eingereist sind oder zum Zeitpunkt ihres Aufenthaltes in der Erstaufnahmeeinrichtung schwanger geworden sind, liegen keine Daten vor. Ebenso fehlen bisher in Deutschland repräsentative gesundheitsbezogene Daten von Schutzsuchenden (Frank, Yesil-Jürgens & Razum et al. 2017). Insbesondere zu den gesundheitlichen Problemlagen und Bedürfnissen von schutzsuchenden Frauen im Bereich Schwangerschaft, Geburt und postpartaler Phase liegen keine Erkenntnisse vor (Bozorgmehr, Mohsenpour & Saure et al. 2016; Heslehurst, Brown & Pemu et al. 2018). Internationale Studien deuten allerdings darauf hin, dass die gesundheitsbezogene Bedarfslage schutzsuchender Frauen komplex ist (Gagnon, Zimbeck & Zeitlin et al. 2009;van den Akker & van Roosmalen 2016). Die systematische Identifizierung von Versorgungsbedarfen und eine bedarfsgerechte Versorgungsplanung sind deshalb derzeit kaum möglich (Mörath 2019). Aus rechtlicher Perspektive ist diese unbefriedigende Situation ebenfalls problematisch (Klotz 2018). Die Umsetzung des völkerrechtlich bindenden internationalen Rechts auf ein für sie [Anmerk. d. V. : die Person] erreichbares Höchstmaß an körperlicher und geistiger Gesundheit (BGBI. 1976), welches von Deutschland 1976 ratifiziert wurde, sowie des UN-Übereinkommens zur Beseitigung jeder Diskriminierung der Frau von 1979 (BGBI. 1985) und der in der EU-Richtlinie 2013/33/EU in Kapitel IV aufgeführten Bestimmungen für schutzbedürftige Personen erfordert für diese spezifische Personengruppe vielfache Bemühungen. Denn die Förderung und Verbesserung der sexuellen und reproduktiven Gesundheit bzw. Rechte von schutzsuchenden Frauen kann einen Beitrag zu ihrer gesellschaftlichen Integration nach sich ziehen (Janssens, Bosmans & Temmerman 2005). Zuzüglich zur rechtlichen Situation schutzsuchender Frauen gilt das Recht ihrer Kinder auf Gesundheit. Im Artikel 24 der UN-Kinderrechtskonvention (UN, Committee on the Rights of the Child 2013) ist dieses verankert und unterstreicht u. a. für die Vor- und Nachsorge relevante Versorgungsbereiche wie z. B. prä- und postnatale Versorgung der Mütter, Aufklärung über Gesundheit und Ernährung u. w. m. (Deutsches Institut für Menschenrechte 2017). Y1 - 2019 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:959-opus-14995 SP - 31 ER - TY - JOUR A1 - Koke, Johannes A1 - Kuhr, Matthias T1 - Automated Optimization of Solar-Thermal Systems Using Polysun® and Matlab® in a Loop N2 - Making solar thermal systems less expensive, often results in a lower system efficiency. However, the cost-benefit ratio is relevant from the perspective of the consumer. The complex impact of component-related and system-related design parameters on the economics of a complete system makes the evaluation and economical optimization difficult. Therefore, a complete simulation environment has been developed, which can automatically optimize solar-thermal systems,including collector and system parameters. The main collector module consists of a one-dimensional thermal model that was validated with a commercial solar collector. The efficiency curve and the production cost werecalculated as a function of several design and construction parameters. The collector module was linked to the commercial software Polysun®, so that parametric studies can be performed with minimaleffort. Optimization problems can be solved by using the Matlab® optimization toolbox. The simulation environment wasused for sensitivity studies and optimization problems in order to analyze the impact of collector design-parameters with respect to system cost, system yield andeconomic values. We will demonstrate how a collector can be optimized and how the ideal system parameters like collector number and storage volume can be easily calculated. Finally, we will show how the optimizer is used for a given system in order to find ideal values for the absorber-sheet thickness and the number of pipes. Due to the holistic approach, the application of this tool set can be used for collector development as well as for system planning. Y1 - 2018 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:959-opus-14920 ER - TY - JOUR A1 - Grieshop, Melita A1 - zu Sayn-Wittgenstein, Friederike A1 - Hotze, Elke A1 - Schöniger, Ute T1 - Die Wahl der Forschungsmethode – ein Fallbeispiel JF - Die Hebamme N2 - Die Auswahl einer geeigneten Forschungsmethode hängt von der Forschungsfrage, den TeilnehmerInnen einer Studie und von den angestrebten Daten ab. Sie ist die zentrale Voraussetzung für einen gelingenden Forschungsprozess. Wie eine Methodenentscheidung im Verlauf eines Forschungsprojektes getroffen wird, zeigt das Beispiel einer Befragung von Hebammen und Pflegenden in der Familiengesundheitsversorgung. Y1 - 2019 UR - https://www.thieme-connect.de/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0031-1275546#Agrieshop-1 U6 - http://dx.doi.org/10.1055/s-0031-1275546 N1 - Zugriff im Hochschulnetz VL - 24 IS - 1 SP - 55 EP - 59 ER - TY - JOUR A1 - zu Sayn-Wittgenstein, Friederike A1 - Knape, Nina A1 - Schnepp, Wilfried A1 - Mayer, Herbert T1 - The association between attendance of midwives and workload of midwives with the mode of birth: secondary analyses in the German healthcare system JF - BMC Pregnancy and Childbirth N2 - Background The continuous rise in caesarean rates across most European countries raises multiple concerns. One factor in this development might be the type of care women receive during childbirth. ‘Supportive care during labour’ by midwives could be an important factor for reducing fear, tension and pain and decreasing caesarean rates. The presence and availability of midwives to support a woman in line with her needs are central aspects for ‘supportive care during labour’. To date, there is no existing research on the influence of effective ‘supportive care’ by German midwives on the mode of birth. This study examines the association between the attendance and workload of midwives with the mode of birth outcomes in a population of low-risk women in a German multicentre sample. Methods The data are based on a prospective controlled multicentre trial (n = 1,238) in which the intervention ‘midwife-led care’ was introduced. Four German hospitals participated between 2007 and 2009. Secondary analyses included a convenience sample of 999 low-risk women from the primary analyses who met the selection criterion ‘low-risk status’. Participation was voluntary. The association between the mode of birth and the key variables ‘attendance of midwives’ and ‘workload of midwives’ was assessed using backward logistic regression models. Results The overall rate of spontaneous delivery was 80.7% (n = 763). The ‘attendance of midwives’ and the ‘workload of midwives’ did not exhibit a significant association with the mode of birth. However, women who were not satisfied with the presence of midwives (OR: 2.45, 95% CI 1.54-3.95) or who did not receive supportive procedures by midwives (OR: 3.01, 95% CI 1.50-6.05) were significantly more likely to experience operative delivery or a caesarean. Further explanatory variables include the type of hospital, participation in childbirth preparation class, length of stay from admission to birth, oxytocin usage and parity. Conclusion Satisfaction with the presence of and supportive procedures by midwives are associated with the mode of birth. The presence and behaviour of midwives should suit the woman’s expectations and fulfil her needs. For reasons of causality, we would recommend experimental or quasi-experimental research that would exceed the explorative character of this study. Y1 - 2019 UR - https://bmcpregnancychildbirth.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2393-14-300#? U6 - http://dx.doi.org/10.1186/1471-2393-14-300 N1 - Zugriff im Hochschulnetz VL - 14 IS - 300 ER - TY - JOUR A1 - Markovic-Bredthauer, Danijela A1 - Kärcher, Oskar T1 - Scale effects on the performance of niche-based models of freshwater fish distributions: Local vs. upstream area influences JF - Ecological Modelling N2 - Niche-based species distribution models (SDMs) play a central role in studying species response to environmental change. Effective management and conservation plans for freshwater ecosystems require SDMs that accommodate hierarchical catchment ordering and provide clarity on the performance of such models across multiple scales. The scale-dependence components considered here are: (a) environment spatial structure, represented by hierarchical catchment ordering following the Strahler system; (b) analysis grain, that included 1st to 5th order catchments; and (c) response grain, the grain at which species respond most, represented by local and upstream catchment area effects. We used fish occurrence data from the Danube River Basin and various factors representing climate, land cover and anthropogenic pressures. Our results indicate that the choice of response grain – local vs. upstream area effects – and the choice of analysis grain, only marginally influence the performance of SDMs. Upstream effects tend to better predict fish distributions than corresponding local effects for anthropogenic and land cover factors, in particular for species sensitive to pollution. Key predictors and their relative importance are scale and species dependent. Consequently, choosing proper species dependent spatial scales and factors is imperative for effective river rehabilitation measures. KW - Catchment order KW - Conservation planning KW - Danube KW - Freshwater fish KW - Species distribution modelling KW - Upstream area Y1 - 2019 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:959-opus-14417 VL - 411 ER - TY - JOUR A1 - zu Sayn-Wittgenstein, Friederike A1 - Schnepp, Wilfried A1 - Lange, Ute T1 - Das subjektive Erleben chronisch kranker Frauen in der Zeit von Schwangerschaft, Geburt und Wochenbett – eine Analyse qualitativer Studien JF - Zeitschrift für Geburtshilfe und Neonatologie N2 - Zusammenfassung Hintergrund und Fragestellung: Immer mehr Menschen sind weltweit und besonders in den Industrienationen chronisch erkrankt, dies betrifft auch die Gruppe der Schwangeren, Gebärenden und Wöchnerinnen. Betroffene Frauen müssen die allgemeinen Herausforderungen des Mutter Werdens neben medizinischen Interventionen und medikamentösen Behandlungen bewältigen. Über das subjektive Erleben und das Bewältigungshandeln der Frauen zu diesem Thema ist wenig bekannt. Methode: Die internationale Literaturrecherche in diversen Datenbanken wie Cinahl, Cochrane Library and Medline fand vom November 2013 bis März 2014 statt. Es wurden Studien zu den Fragestellungen der grundsätzlichen Bewertung der Schwangerschaftserfahrung, der Rolle des sozialen Umfelds, des Erlebens medizinischer Therapien und Diagnostiken, der Sorge um das Kind und der Effekte auf das Krankheitserleben ausgewertet. Ergebnisse: 11 qualitative Studien konnten als wesentlich im Sinne der Forschungsfragen identifiziert werden. Die Erfahrungen der Frauen mit chronischer Erkrankung in der Zeit des Mutter Werdens sind neben der Freude von einer hohen Anspannung geprägt, die sich aus der Sorge um das Kind vor dem Hintergrund möglicher Komplikationen ergibt. Dies kann zu Konflikten bei Entscheidungen im Spannungsfeld eigener und kindlicher Gesundheit führen. Angebote und Informationen berücksichtigen selten ihre speziellen Bedürfnisse und Fragstellungen. Dem Wunsch nach Normalität steht gegenüber, dass betroffene Frauen einen Sonderstatus in der Gruppe der Schwangeren einnehmen. Diskussion: Konzepte für die Betreuung der Frauen mit chronischer Erkrankung in Schwangerschaft, Geburt und Wochenbett sollten besser auf diese Gruppe abgestimmt werden. Es besteht Forschungsbedarf betreffs der Frage, wie weit sich die Ergebnisse auf Deutschland übertragen lassen, da sich das Versorgungssystem für Schwangere von den Ländern, aus denen die Studien stammen, unterscheidet. N2 - Abstract Background: Chronic diseases are an increasing problem worldwide, especially in the industrialized countries. In pregnancy, during birth and in the post natal period the affected women are confronted with interventions and medical treatment in addition to the general physical and psychological challenges. However, there is only little knowledge about coping strategies and the experiences of women with chronic diseases during the childbirth period. Method: An international literature search was conducted from 11/2013 till 03/2014. Relevant papers were identified from databases including Cinahl, Cochrane Library and Pubmed. Key search terms were related to the topics of experiences regarding the medical system and the professional caregivers, the role of the partners and families and the effects on the mother-child relationship. Results: 11 studies were eligible for inclusion. In the childbearing period women with chronic diseases often feel under pressure because their general condition can cause medical complications. This leads to inner conflicts due to the necessity to derive to varying decisions concerning possible risks for the baby and their own body. Additionally the given information and main medical concepts do often not fit to their special needs and problems. The women feel excluded from the main professional concepts for childbearing women. Conclusion: Results of international studies demonstrate differences in available settings, supportive persons and concepts and impede that the right conclusions can be drawn for the German context. National Research is needed to evaluate the experiences and situation of childbearing women with chronic diseases and to implement adjusted concepts of professional care for this group of woman. Y1 - 2019 U6 - http://dx.doi.org/10.1055/s-0034-1398632 N1 - Zugriff im Hochschulnetz VL - 219 IS - 04 SP - 161 EP - 169 ER - TY - JOUR A1 - zu Sayn-Wittgenstein, Friederike A1 - Schnepp, Wilfired A1 - Lange, Ute T1 - Die Sicht von Schwangeren mit chronischer Erkrankung auf die Betreuung und Begleitung durch Hebammen, Ärztinnen und Ärzten JF - QuPuG : Journal für qualitative Forschung in Pflege- und Gesundheitswissenschaft Y1 - 2019 VL - 2 IS - 02 SP - 136 EP - 144 ER - TY - JOUR A1 - zu Sayn-Wittgenstein, Friederike A1 - Schnepp, Wilfried T1 - Familien in der ambulanten palliativen Betreuung Operationalisierung von Bedarfen und Belastungen zur Entwicklung eines Screeninginstrumentes JF - Pflegewissenschaft N2 - Problem: Familien in der ambulanten palliativen Situation unterliegen vielen Belastungen, welche bislang in Deutschland nur unzureichend erforscht wurden. Fragestellung: Wie kann die Situation von Familien in der ambulanten palliativen Betreuung auf Grundlage des aktuellen Forschungsstands für eine schriftliche Befragung in Deutschland konzeptualisiert werden? Methode: Basierend auf einer Literaturrecherche wurden Publikationen identifiziert, welche die Bedürfnisse und Belastungen der Familien untersuchten. Die Treffer wurden inhaltlich analysiert und kategorisiert. Auf dieser Grundlange wurden Instrumente recherchiert, welche die relevanten Kategorien adressieren. Die daraus ausgewählten Instrumente wurden zu einem Screeninginstrument zusammengefasst. Ergebnisse: Die 529 relevanten Publikationen beinhalten 38 Themengebiete in acht Kategorien. Hieraus wurde ein 71 Items umfassendes Screeninginstrument zusammengestellt, welches die palliative Situation der Familien in Deutschland erheben soll. N2 - Background: Families in home-based palliative care settings are subject to many burdens which have not been sufficiently and thoroughly investigated in Germany. Research question: How can the situation of families in home-based palliative care be conceptualized for a survey tool in Germany? Method: Based on an integrative literature review publications where identified which investigated needs and burden of families within the home-based palliative care situation. The results were analysed and categorised. On this basis, assessment instruments were identified, which address relevant categories. Selected instruments were combined into a single screening tool subsequently. Results: 529 relevant articles covered 38 Topics and were combined into eight categories. The screening tool comprised 71 items in total. The screening tool focuses on the needs and burden of families in home palliative care in Germany. Y1 - 2015 UR - http://www.pflegemagazin.de/care/einzelartikel.php?journal=journal_pw&id=1687 N1 - Zugriff im Hochschulnetz VL - 17 IS - 1 SP - 46 EP - 61 ER - TY - JOUR A1 - Schlüter-Cruse, Martina A1 - Schnepp, Wilfried A1 - zu Sayn-Wittgenstein, Friederike T1 - Interprofessional cooperation by midwives in the field of out-of-hospital obstetrical care: an integrative review T1 - Interprofessionelle Kooperation von Hebammen im Handlungsfeld der ambulanten geburtshilflichen Versorgung: ein integratives Review JF - International Journal of Health Professions : The Journal of Verein zur Förderung der Wissenschaft in den Gesundheitsberufen N2 - The central objective of early prevention in Germany is an improved cooperation between professional groups of the health services and child and youth welfare in interprofessional networks. This objective derives from the realisation that proper care for families with infants can only be achieved if the various groups act in close integration. The ‘Federal Initiative early prevention’ explicitly calls for freelance midwives to be integrated in this context. However, only a few scientific findings on midwives’ cooperation in networks of early prevention have been published to date. This integrative review aims to identify the central themes of interprofessional cooperation of midwives in out-of-hospital obstetrical care from national and international research literature. A systematic search of five research databases for publications between 2005 and 2015 was performed, complemented by a manual search. 25 studies were identified describing various contexts where midwives in out-of-hospital obstetrical care cooperate with other professional groups. Four key themes were analysed: contexts of cooperation, benefits of cooperation, facilitating and restrictive factors of cooperation, and competencies of cooperation. The studies show that there is only limited research coverage of the midwives’ perspective regarding interprofessional cooperation. The existing studies examine the cooperation of midwives primarily with health care professionals, and secondarily with professionals in the social services. In order to expand knowledge on the cooperation of freelance midwives in the networks of early prevention, future research should focus on the perspective of midwives regarding cooperation with other professional groups, both in the health care sector and in the field of social services. N2 - Ein zentrales Ziel der “Frühen Hilfen” in Deutschland ist die Kooperation zwischen den Berufsgruppen des Gesundheitswesens und der Kinder- und Jugendhilfe in interprofessionellen Netzwerken. Diese Zielsetzung basiert auf der Erkenntnis, dass eine ausreichende Versorgung von Familien mit Säuglingen und Kleinkindern nur durch eine enge Vernetzung unterschiedlicher Sektoren erlangt werden kann. Freiberufliche Hebammen sind im Rahmen der „Bundesinitiative Frühe Hilfen“ als einzubindende Akteurinnen aus dem Gesundheitswesen aufgeführt. Wissenschaftliche Erkenntnisse zu ihrer Kooperation in den Netzwerken “Frühen Hilfen” liegen bislang jedoch kaum vor. Ziel dieses integrativen Reviews ist es aus der nationalen und internationalen Forschungsliteratur zentrale Themen zur interprofessionellen Kooperation von Hebammen der ambulanten Versorgung zu identifizieren. Im Rahmen einer systematischen Recherche für den Zeitraum 2005 bis 2015 wurde in fünf Datenbanken recherchiert, sowie eine Handsuche durchgeführt. Es wurden 25 Studien identifiziert, welche die vielfältigen Kontexte aufzeigen, in denen Hebammen der ambulanten Versorgung mit anderen Berufsgruppen kooperieren. Die Auseinandersetzung mit diesen führte zur Analyse von vier zentralen Themen: Kontexte von Kooperation, Gewinn durch Kooperation, fördernde und hemmende Faktoren von Kooperation sowie Kompetenzen zur Kooperation. Die Studien verdeutlichen das nur eingeschränkte vorhandene Forschungsbild zur Perspektive der Hebammen zur interprofessionellen Kooperation. Die Kooperation von Hebammen wird vor allem mit Berufsgruppen des Gesundheitswesens, seltener mit Berufsgruppen des Sozialwesens untersucht. Um fundierte Erkenntnisse zur Kooperation freiberuflicher Hebammen in Netzwerken der “Frühen Hilfen” zu erlangen, sollten zukünftige Forschungsarbeiten die Sichtweise von Hebammen zur Kooperation mit anderen Berufsgruppen sowohl aus dem Gesundheits- als auch dem Sozialwesen genauer untersuchen. KW - interprofessional cooperation KW - midwife KW - out-of-hospital obstetrical care KW - review KW - early prevention KW - Interprofessionelle Kooperation KW - Hebamme KW - ambulante geburtshilfliche Versorgung KW - Übersichtsarbeit KW - Frühe Hilfen Y1 - 2016 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:959-opus-14241 VL - 3 IS - 2 SP - 136 EP - 152 ER - TY - JOUR A1 - Schlüter-Cruse, Martina A1 - Schnepp, Wilfried A1 - zu Sayn-Wittgenstein, Friederike T1 - Die Kooperation von Hebammen im Kontext der ambulanten Versorgung – Ergebnisse einer Literaturstudie JF - Zeitschrift für Hebammenwissenschaft Y1 - 2016 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:959-opus-14239 VL - 04 IS - 01 SP - 25 EP - 27 ER -